2 spørsmål

blue-question-markJeg frykter litt for en person nær meg. Hun drikker ikke hver dag, men når hun først drikker alkohol så drikker hun alt. Hun kan f.eks. ikke ha en vinflaske åpen og ikke drikke den opp. Det har ikke nylig skjedd noe traumatisk i hennes liv, og hun er en litt reservert person, men hun fungerer helt normalt i hverdagen. Hvorfor har hun ingen kontroll over forbruket, og hva kan jeg gjøre? Jeg tror ikke en «amerikansk intervensjon» vil hjelpe da hun også sliter med angst bl.a. Noen tips til hva jeg som venn kan gjøre? Jeg lurer også på hva det kan skyldes at man «dagen derpå» aldri får de klassiske bakrus symptomene, ingen hodepine, kvalme, men mye angst? Er det genetisk betinget, eller er det et tegn på at misbruket har kommet for langt? Det ligner mer abstinens-symptomer, men hvordan er det mulig når personen ikke drikker alkohol så ofte?

Kvinne, 22 år fra Telemark
1)  Du sier ikke hvor ofte hun drikker annet enn at hun ikke drikker hver dag. Om hun fungerer normalt i hverdagen og ikke drikker mer enn et par ganger i uken, så kan det tyde på at hun ikke har et alkoholproblem. At hun ikke klarer å stoppe når hun først drikker, kan det være mange årsaker til. En av årsakene er at dømmekraften svekkes i takt med at promillen går opp, og at hun derfor ikke tenker så mye over om det er lurt å drikke så mye. Du sier ingenting om hun drikker så mye at hun blir kjempefull og gjør ting som kan være farlig/hun kan angre på, noe som også er en viktig faktor om hvorvidt det er noe hun bør ta tak i.
Vi er litt usikre på hva du mener med en amerikansk intervensjon, men om du mener å samle flere mennesker for sammen å konfrontere henne, støtter vi deg i at det ikke høres særlig lurt ut. Det kan virke både skremmende og truende. Det beste vil nok være å prate med henne på tomanns(kvinne)-hånd. Fortell hva du opplever og at du er bekymret. Ut over det er det ikke så mye du som venn kan gjøre for henne. Om hun sliter med angst, kan du jo støtte henne ved å foreslå at hun søker hjelp. Da må hun bestille en time hos legen, som kan henvise henne videre til riktig hjelpetiltak.
2) Hvorfor folk reagerer ulikt på alkohol og om/hvordan man blir fyllesjuk, er det nok ingen god forklaring på. Når man har drukket store mengder alkohol og vært beruset over mange timer, vil kroppen og særlig hjernen tilpasse seg rusmiddelet. Man mener at bakrussymptomene i hovedsak skyldes at hjernen sliter med å venne seg til at alkoholen blir borte igjen – en slags abstinens med andre ord. Uttørking og søvnmangel kan også bidra til bakrussymptomene. Vanlige symptomer er kvalme, hodepine og angst. Noen er  mer plaget enn andre. Om man bryter ned alkohol fort (høy forbrenning), kan det gjøre at man blir mindre fyllesyk.  At reaksjonen er genetisk betinget, er det så vidt vi vet ikke noe forskning på.