Visum til USA

rustlf-logo 75x67Jeg er en kvinne på 39 år som soner en narkodom på 1 år og 3 mnd. Det jeg lurer på er om jeg har mulighet til å søke visum til USA og event. hvor lenge jeg må vente før jeg kan søke

Kvinne, 39 år fra Telemark
Du kan selvsagt søke om visum til USA når du selv ønsker det. Hva svaret blir, er et annet spørsmål.
På nettsidene til den amerikanske ambassaden står det:
«You MAY NEED a visa if:
You are a citizen of Norway or another Visa Waiver country or Canada and one or both of the following are true:
• You have been charged with or convicted of a crime in any country.
or
• You will be paid for work, including performances, fulfillment of contracts, etc., for which the income is U.S. based. «
Norske statsborgere faller inn under det såkalte Visa Waiver programmet, som gjør at det er tilstrekkelig at man fyller ut et såkalt ESTA-registreringsskjema og betaler registreringsavgiften. Men, som det står i sitatet fra ambassaden: Er du, eller har du vært siktet eller dømt for kriminelle forhold, faller du utenfor Visa Waiver programmet. Hva som avgjør om visum blir innvilget, er vanskelig for oss å svare på. Vi anbefaler deg denne siden, med oppdateringer angående visum til USA og en fyldig FAQ. Finner du ikke ut av det ved å lese på de lenkene, anbefaler vi deg å kontakte den amerikanske ambassaden.
Du finner også mye god informasjon på disse artiklene fra Ung.no: