Vil slutte å røyke hasj, bekymret for vennegjeng ifht sterkere stoffer

cannabisJeg har akkurat bestemt meg for å prøve å slutte å røyke hasj etter flere år enn jeg kan huske. De jeg røyker med («venner») og jeg har i sommer for første gang begynt å prøve psykedeliske stoffer og MDMA. Jeg er bekymret fordi jeg tror jeg har vært med på å holde igjen for andre stoffer, og jeg er redd de er på vei ut i mye mer alvorlige narkotikaproblemer. Hvordan kan jeg snakke med de om dette? Har prøvd så vidt før, men blir møtt med liten forståelse og sinne. Jeg er spesielt bekymret for en av de, han er yngre (19 år) og veldig lettpåvirkelig, og jeg føler på ansvaret som et eldre forbilde. Bør jeg ta drastiske grep som å kontakte foreldre eller andre, eller bør jeg redde meg selv, og la de seile sin egen sjø?

Mann, 26 år fra Østfold
Gratulerer med avgjørelsen om å slutte!
Det er et godt spørsmål du stiller, og vi skjønner godt at det er vanskelig å vite hva du skal gjøre. Det er flott at du føler omsorg for vennene dine, spesielt siden de er yngre enn deg. Du sier at du er redd for at det at du slutter kan ha negative konsekvenser for de andre. Et spørsmål er i hvor stor grad du ønsker å ha kontakt med vennene dine om de fortsetter å ruse seg. Det kan oppleves vanskelig å slutte og å holde seg nykter om ingen andre rundt deg slutter, og vi tenker at om du ønsker å ha en samtale med de, kan dette være en innfallsvinkel. Med det mener vi at du kan ha en samtale der du legger frem eget ønske om å slutte og om grunnene dine for hvorfor. Det i seg selv kan jo hende setter i gang noen refleksjoner hos de om deres eget rusbruk. Deretter kan du ta opp at du vil synes det er vanskelig å fortsette å være venner med de fordi det vil være vanskelig for deg å slutte når de fortsatt ruser seg. Dette kan være en god innfallsvinkel for å oppnå en ok samtale rundt rusbruken deres, uten at de trenger å føle seg angrepet eller kritisert.
Om du skal fortelle dette til foreldrene til han yngste, er vanskelig å gi et klart svar på. Det er greit å tenke over hva du tror det kan føre til. Det kan også være greit å tenke litt over hva du skal si på forhånd. Til slutt bør du ha i bakhodet at dette kan skape en negativ reaksjon hos vennen din, så du må være klar for at han kan bli sint eller skuffa. Du kan eventuelt forsøke å ha en prat kun med denne yngste vennen din og legge frem bekymringene dine ovenfor han, slik at det i etterkant kan bli lettere å forsvare at du «går bak ryggen hans» og tar kontakt med foreldrene. Kanskje blir det etter en slik samtale lettere å ta en avgjørelse på hvorvidt du ønsker å kontakte hans foreldre.
Om ingen av disse innfallsvinklene er noe som fungerer eller som du føler deg komfortabel med, kan det være noe i det du sier om å «seile sin egen sjø». Det er til syvende og sist de selv som må ta sin egen avgjørelse om å slutte, noe du jo selv har nylig erfaring i. Du har tatt en avgjørelse, noe som kan komme til å bli vanskelig for deg å stå i, og da er det lov til å først og fremst ta vare på seg selv.