Sobril og stesolid

Hei. Jeg har en lege som nekter å skrive ut sobril eller stesolid til meg. Sobril er hva jeg trives best med. Har prøvd ALT jeg kan få av legen mot angst og depresjoner. Jeg er ung ufør pga adhd og angst/dep. Men jeg har en kompis som får sobril og stesolid av legen. Han deler med meg. Han sier: ta ved behov, vær forsiktig. Etter at vi startet drn dealen så lurer jeg på hva jeg egentlig har slitt med, ler av at jeg har hatt angst og dep. Jeg tar ved behov. Kanskje en i uka. Det fungerer for meg. Etter denne dealen har jeg startet en bilbutikk. Og livet smiler. Eneste er at jeg nå tar sobril en gang i uka pga firma haha ironisk. Men fyll og slåssing er byttet ut med familiefar, samboer og eier av en bilbutikk. Takket være denne dealen. Vi startet med opplegget for snart 3 år siden. Men det jeg nå ønsker er at jeg får det fra legen, men han vil ikke. Hva kan jeg gjøre? Jeg vil ha en lege til å ha oppfølging på dette.

Mann, 31 år fra Østfold
Det er jo bra at dette synes å virke for deg, og gi deg en bedre hverdag. Vi vet ikke hvilke vurderinger som ligger under din leges avgjørelser, så det er vanskelig for oss å mene noe om han har «rett» eller ikke. Det du kan gjøre er å bytte fastlege og se om dere kan komme fram til en ordning. Her kan du se etter ledige fastleger i ditt fylke.
Hvis du opplever deg dårlig behandlet i helsevesenet, kan du også kontakte Norsk Pasientforening eller Pasient og Brukerombudet i ditt fylke.