Rusfri?

rustlf-logo 75x67Hei! Jeg har et spørsmål jeg lurer veldig på.. når kan man egentlig kalle seg rusfri? Jeg har ikke brukt noen ting på litt over tre måneder nå og er fast bestemt på at jeg vil leve et rusfritt liv, men jeg har fortsatt suget etter å ruse vekk følelsene mine. Det er slitsomt. Men igjen; er man rusfri fra den dagen man slutter eller er man rusfri den dagen man ikke kjenner suget lenger? Eller vil det alltid være der?

Kvinne, 21 år fra Vestfold
Vi tenker at det kanskje ikke finnes noe fasitsvar på dette spørsmålet. Man kan nok si at i det man har vært rusfri lenge nok til at man er i fysisk og mental form – så er man rusfri. Om man har et sug etter å ruse seg eller ikke, er ikke direkte knyttet til om man er rusfri. Det er jo mange eksempler på at folk har et sterkt russug, men klarer å motstå det. Da er jo det et eksempel på at man er rusfri selv om det er vanskelig. Russug er for de fleste noe som kommer og går. Noen ganger kan det være helt borte, mens i noen situasjoner kan det dukke opp igjen ganske plutselig og uventet. Så det vesentlige er ikke om man har russug eller ikke, men hvordan man forholder seg til det. Så lenge man holder seg unna rusmidler er man jo rusfri uavhengig om man har lyst til å ruse seg eller ikke.