«blackout»

Hei! Jeg våknet opp fra en fest og husket ingen verdens ting fra et visst tidpunkt. Det har skjedd før at når jeg har drukket alkohol har det vært noen tomme hull i løpet av kvelden, men man kommer alltid på litt når noen forteller deg om hva som ble gjordt og sagt.. men det skjer ikke nå, jeg kan virkelig ikke huske noen verdens ting. Jeg drakk en flaske med hvit vin og 2 øl ca. Dette er et konsum jeg ofte pleier og drikke iløpet av en kveld uten problem. Er det mulig å få et så stort hukommelse tap av den mengde alkohol når det konsumeres over en 4-5 timer eller kan det muligens ha blitt tilsatt noe i vinen min ?

Kvinne, 25 år fra Oslo
Alkohol kan føre til blackout fra 1-1,5 promille og oppover. I tillegg kan sjansen for blackout øke hvis promillen stiger fort. Det som skjer er at overføringen fra korttidsminnet/arbeidsminnet til langtidsminnet svekkes, slik at man ikke husker noe fra hendelsen senere, men der og da er man klar over hva som skjer. Hvor mye tid som «er borte» fra hukommelsen kan variere fra gang til gang, men det er ikke uvanlig at det kan dreie seg om timer.
Du skriver at du ikke drakk mer enn du pleier, men det er flere faktorer enn mengde alkohol som kan ha betydning, blant annet hvor fort du drikker, om du er uthvilt, om du har spist godt i forkant og hvor ofte du pleier å drikke.
Hvorvidt du har fått i deg noe annet enn alkohol er umulig for oss å si noe om, men generelt sett er spiking ganske sjeldent. Som oftest handler det om høy promille. Hvis du vil forsøke å finne ut av dette kan du ta en urinprøve så fort som mulig og få sendt den til analyse. Er det snakk om benzodiazepiner kan disse spores i urin ganske lenge (1-3 uker avhengig av hva slags benzodiazepin).