Pappa er alkoholiker

vinflaske og -glassHei! Jeg er en jente på 18 år som bor hjemme med pappa og mamma. De siste månedene har pappa drukket mye. Han sier selv at han er alkoholiker og sier at han trenger hjelp. Han har gått til legen og fått henvisning men dette hjelper ikke. Min bror og jeg har hatt mange samtaler med pappa, og hver gang så lyver han. Han går ut i boden å drikker uten at vi vet noe. Han sier han aldri skal gjøre det igjen, men han gjør det gang på gang. Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre lengre, jeg blir selv helt ødelagt av dette. Jeg har prøvd å si til min far at dette ødelegger meg og jeg klarer det ikke og han skjerper seg fortsatt ikke. Jeg føler at eneste utvei er å få han lagt inn, men dette vil han ikke. Hva kan jeg gjøre? Jeg er så glad i han og vil ikke at helsen hans skal bli mer ødelagt.

Kvinne, 18 år fra Hordaland
Slik du beskriver din fars alkoholvaner, er vi ikke i tvil om at han har store problemer. Men det er din mor som står han nærmest, og som har mulighet til å påvirke denne situasjonen mest. Det er hun som må sette grenser og stille krav til din far, ellers vil dette sannsynligvis bare fortsette. Og i noen tilfeller kan det være riktig det fastlegen din sier, at dersom hele familien setter foten ned og ikke vil ha noe med han å gjøre så lenge han drikker, kan det være at han gjør noe med det. Din far har mange muligheter når det gjelder å slutte å drikke, eller å begrense drikkingen. Og slik vi tolker det, er han alt i gang med behandling.  Han har rett til å søke seg inn hvor han selv ønsker (retten til fritt sykehusvalg), dersom behandlingen krever innleggelse. Dette kan du lese mer om her. Hvis han ikke ønsker kontakt med det offentlige hjelpeapparatet, er det en mulighet å kontakte Anonyme Alkoholikere (AA). Du finner informasjon om AA her.
Det er også viktig at du, og kanskje din bror, får noen å snakke med om dette for deres egen del.
Du kan kontakte barnevernstjenesten for samtale. www.barsnakk.no er et nettsted for barn/unge som opplever noe av det samme som deg. Der kan du få en likesinnet å snakke eller chatte med. Du kan også kontakte helsestasjon for ungdom, dersom det finnes der du bor. Det finnes en organisasjon som heter AL-ALANON, som er en hjelpeorganisasjon til barn av, eller pårørende til, rusmisbrukere. Og du er selvsagt velkommen til å ringe oss i RUStelefonen på 08588. Her er du helt anonym.