Oxycontin/oxynorm avrusning

tabletter hviteHei. Jeg har nå stått på Oxycontin og oxynorm i åtte uker. Jeg orker rett og slett ikke ta det mer og har sluttet med det for to dager siden. Jeg trenger det strengt tatt ikke lenger heller da smertene jeg fikk de for er borte. Har de siste to ukene tatt de fordi det har vært lettere enn ikke å ta de. I to dager jeg hatt kraftig diare, kramper i leggene, hodepine, oppkast og hatt en opplevelse av å være litt forvirra fryser og svetter om hverandre og har et relativt høyt stressnivå i kroppen. Er det abstinenser og hvor lenge varer det? Kommer det til å ha angst lenge? Medikamenter fått via sykehus grunnet operasjon. Ingen seponeringsplan eller samtale rundt avslutningen av medisinen.

Mann, 40 år fra Akershus
Oksykodon, som er virkestoffet i både OxyContin og OxyNorm er stoffer med virkninger som ligner morfin både i kvalitet og styrke. De vanligste abstinenssymptomene av opioider ligner en influensa med følelse av ubehag, uro og rastløshet, muskelverk og frysninger. Man kan også oppleve symptomer som blodtrykksproblemer og diare/oppkast som varer mer enn to-tre dager. Abstinenser kan lindres ved gradvis kontrollert nedtrapping, noe du kan be legen din å bistå deg med. Om du ikke ønsker nedtrapping, kan du forevente at de typiske abstinenssymptomene går over i løpet av 1 – 3 uker. Om du har diare kan det være greit å drikke en del vann så kroppen ikke tørker ut. Du kan også lindre de verste symptomene med lettere smertestillende. Ellers kan du fokusere på å ta det rolig, gjøre ting du liker, spise godt og slappe av. Om det ikke blir bedre i løpet av noen uker kan du ta kontakt med legen din.