Narkotika

Hei, jeg har en venn som bruker piller til å bli «høy» han tar oxezepam, kodein, valium, beta blocker og mye mye mer han bruker også snus og røyk som han kjøper av en som jobber på XXXXXXXXXXX. Han tok også heroin og meth hva er det jeg kan gjøre for å hjelpe han med å slutte ? (redigert)

Mann, 13 år fra Akershus
Vi skjønner at dette er vanskelig for deg. Du er, med god grunn, bekymret for vennen din og vet ikke hvordan du kan hjelpe. Vi tenker at du er så ung at hjelpen først og fremst bør komme fra noen voksne. Det er kjempefint at du vil hjelpe, med det er ikke ditt ansvar at han får det bedre. Det må noen voksne med god kjennskap til ungdom og narkotika ta seg av. Men for at vennen din skal få den hjelpen han trenger må noen voksne få vite hva han driver med. Har du en lærer du kan prate med? Helsesøster eller rådgiver på skolen? Helsestasjon for ungdom eller utekontakt der du bor? Foreldrene dine? Det er viktig at du ikke blir sittende alene med din bekymring, men at du får pratet med noen om dette. Hvis du ikke vil snakke med noen du kjenner om det er du velkommen til å ringe oss på rustelefonen anonymt. Vi har åpent hver dag mellom 11-19.