Mistanke om narkotikabruk.

cannabisHei! Jeg har en venn, som jeg mistenker røyker hasj. Folk som går på skole med han sier det, og venner sier de har røykt med han. Er det straffbart om jeg tipser politiet om dette, og det ikke viser seg å være tilfellet? Jeg vil bare hans beste og vil at han skal få hjelp om han driver med dette.

Kvinne, 17 år fra Oppland
Så bra kameraten din har en venn som deg som bryr seg!
Det er ikke straffbart å tipse politiet uansett utfall, så det kan du trygt gjøre uten at det får noen straffemessige konsekvenser for deg. Politiet har i dag flere oppgaver enn bare å straffe. Politiet kan tilby samtaler, oppfølging og hjelp i forhold til rusbruk. De kan ikke straffe vennen din så fremst han ikke blir tatt «på fersk gjerning», og de har heller ingen mulighet til å ta urinprøve av han uten grunn til mistanke eller uten hans samtykke. Om du er usikker på om du vil tipse polititet, kan du kanskje diskutere saken med noen voksne du stoler på først. Du kan også snakke med  foreldrene hans om dette slik at de får muligheten til å ta del i problemet sønnen deres eventuelt har.