Metanol

Hei, jeg har drukket hjemmebrent. Dette er ikke tilsatt metanol, men har vondt i hodet/ under øynene. Liksom inn rett over nesa. Dette kan også være min syke eller bare vanlig hideverk/sliten i øynene med tanke på at jeg har lagt meg sent. Vet jo at det ikke går ann å produsere metanol ved gjær, sukker og vann. Men greit med ett svar fra dere. Litt nærvøs her

Mann, 18 år fra Aust-Agder
Hvis du er helt sikker på at den hjemmebrenten du har drukket ikke har blitt tilsatt metanol er det nok ingen fare. Da er det nok som du sier, at psyken spiller deg et puss og at de plagene du opplever kommer av tretthet og vanlig alkoholinntak. Hvis du derimot ikke er helt sikker er det viktig å søke hjelp ved mistanke om metanolinntak. Du har helt rett når du sier at det ikke går an å produsere metanol av gjær, sukker og vann. Så hvis du har produsert selv kan du være trygg. Men hvis du har kjøpt hjemmebrenten av andre kan du kanskje ikke være helt sikker. Hvis dere var flere som drakk av det samme kan du spørre dem om de har noen plager. Husk at det kan ta lang tid (10-30 timer) før symptomene på metanolforgiftning blir merkbare. Du kan lese mer om metanol i denne artikkelen.