Metamina

tabletter hviteJeg fant noen piller i huset som samboeren min visstnok bruker. Han sa det var metamina og at han tar det er for å holde seg våken og fokusert på jobb. Han jobber skift, altså dagtid ene uken, kveld den andre uken. Kan dette være tilfelle? Kan han ruse seg på dette? Han har en fortid med rus og jeg er bekymret. Han har hele tiden sagt at han kan kutte det ut, men får bare nytt likevel. Håpløs situasjon.

Kvinne, 24 år fra Sør-Trøndelag
Metamina er et legemiddel som kan foreskrives til ADHD pasienter som er ferdig utredet.  Dette legemiddelet har ikke generell markedsføringstillatelse i Norge, det betyr at en lege som ønsker å behandle en pasient med Metamina må søke om godkjenningsfritak fra Statens legemiddelverk. Virkestoffet i Metamina er Dexamfetamin og det har en oppkvikkende og stimulerende effekt. Slik sett kan man ruse seg på det.
Du skriver at han har en fortid med rus og at du er bekymret og synes at situasjonen er håpløs. Også fordi han lover å kutte ut, men at det ikke skjer. Det kan se ut som at det er samboeren din som har et rusproblem og du er den som du er bekymret. Hvis dette er et forhold du vil satse på så kanskje dere må snakke seriøst sammen om hvordan dere har det nå og om fremtiden.
I en slik samtale kan det være lurt å tenke gjennom på forhånd hva du vil oppnå og her er noen stikkord:
1. Vær rolig når du snakker med ham, og ikke vær urimelig.
2. Spør han om hans pillebruk i stedet for å komme med antakelser.
3. Når han er ferdig med å snakke, gjenta det han har sagt (slik dere har forstått det) så han kan få sjansen til å rette opp eventuelle misforståelser.
4. Snakk konkret om hans handlinger, heller enn å snakke om hans personlighet/karakter.
5. Bruk uttalelser som begynner med «jeg» heller enn uttallelser som begynner med «du». F.eks.: “Jeg opplever at jeg blir bekymret/sint/frustrert når du….» i stedet for: “Du gjør meg bekymret/sint/frustrert…»
6. Hold deg til saken, nemlig hans pillebruk. Ikke bli dratt inn i krangler eller diskusjoner om andre tema.
7. Ikke kritiser hans pillebruk.
8. Prøv å unngå betegnelser som «misbruker», «narkovrak», «pillenarkoman» eller andre negative beskrivelser.
Hvis en slik samtale ikke fører frem, kan dere jo ta kontakt med noen som kan hjelpe dere til å kommunisere bedre, feks. et familievernkontor. Det kan også være at du etterhvert kan tenke på om dette er forholdet du skal investere mye krefter i fremover og hvor mye ansvar du skal ta for hans mulige rusproblem.
Rustelefonen har en chat som er åpen på hverdager mellom 14 og 17, du kan ta kontakt med oss der hvis du har behov for det.
Lykke til.