Metamina

Hei. Bare lurer på ift metamina, om disse medisinene har senskader på hjernen lignende følelseståp og hjernefunksjon? ikke hva som offentlig blir sagt men om det er tilfeller der slike ting har forekommet? Lurer og på om hjelpestoffene magnesiumstereat og talk etc som jeg har hørt er i metamina, men som ik står oppført på boksen er farlig eller uheldige for feks hjernen etc? Lurer tilslutt på om det er farlig å innta metamina tabletter (inneholder bla laktosmonohydrat) intravenøst(IV) istedenfor oralt? om det holder å løse opp tablettene i vann og sile gjennom bommull for at det kan injiseres?

Kvinne, 29 år fra Hedmark
Det er litt uklart for oss hva du mener med «senskader på hjernen lignende følelseståp og hjernefunksjon». Den stimulerende virkningen Metamina har på hjerte- og karsystemet gir en økt risiko for blant annet hjerneblødning, hjerteinfarkt og hjerterytmeforstyrrelser, noe som kan lede til et dødelig utfall. Slike påvirkninger på hjerte-og karsystemet er rapportert selv ved lave doser. Plager som verking i muskler og ledd, angst, urolig søvn og drømmer er også vanlige ettervirkninger. Hvor store skadene blir og hvor langvarige de blir avhenger asv individuell sårbarhet og av hvor langvarig og omfattende bruken har vært.
Vi tenker at du ikke trenger være bekymret for om hjelpestoffene magnesiumstereat og talk er farlig eller uheldige for hjernen. Ja, det kan være mye mer farlig å injisere Metamina enn å ta det peroralt. Vi anbefaler deg ikke å injisere det, og vi gir heller ikke opplæring i injisering.