Kortvarig bruk og befruktning

saecelleDersom en person røyker hasj sporadisk og i kortere perioder (men har lange perioder uten), hvor lenge sitter da stoffene i kroppen? Når en mann ønsker seg barn, vil en slik bruk påvirke befruktningen?

Kvinne, 35 år fra Akershus
Vi vet ikke hva du legger i «sporadisk» og «korte/lange peroider». Anslagsvis vil vi si at sporadisk bruk av cannabis kan spores (på urinprøver) i en ukes tid eller deromkring etter inntak.
Før vi svarer på resten av spørsmålet ditt: Selv om du ikke sier det eksplisitt, antar vi at «[personen som] røyker hasj» og «mannen som ønsker seg barn» er én og samme person (din partner?).
Når det gjelder cannabis og mannens befruktningsevne/sædceller, kan følgende være av interesse. (Dette blir kanskje litt «teknisk», men vi håper det er forståelig og får frem poenget.) I menneskekroppen/hjernen er det slik at nerveceller overfører impulser mellom hverandre ved hjelp av kjemiske signalstoff. Disse skilles ut fra den ene cellen og binder seg til mottakssteder – reseptorer – på den andre. En gruppe signalstoff hos oss mennesker kalles anandamider. Cannabis inneholder stoffer («cannabinoider») som er svært like disse anandamidene. Cannabisstoffene kan derfor binde seg til de samme reseptorene og blokkere dem så anandamidene ikke slipper til for å gjøre virkningen sin.
SÅ TIL POENGET: Det er nemlig slik at også sædceller har reseptorer for anandamider. Anandamider bedrer sædcellenes svømmeegenskaper, hjelper sædcellen å feste seg til overflaten av en eggcelle og stimulerer utskillingen av et eggehvitestoff som er nødvendig for at sædcellen skal trenge inn i egget. Dersom der er cannabis tilstede, binder cannabisstoffene seg til disse reseptorene – i stedet for anandamider – og blokkerer for anandamidvirkningen. Det kan føre til at sædcellene svømmer dårligere, at de ikke fester seg skikkelig eller ikke trenger ordentlig inn i egget. Bruk av cannabis kan også føre til redusert sædcelleantall. Det er disse momentene som er farefulle for sædcellene, og som i noen tilfeller fører til dårligere befrukningsevne.
Det kan derfor lønne seg å holde bruken på et så lavt nivå som mulig. Men, når det er sagt: vi synes ikke at du og «mannen som ønsker seg barn» bør være for bekymret i dette tilfellet. Det er liten sjanse for at sporadisk bruk vil påvirke befruktningsevnen.