Kjæreste som røyker hasj

rustlf-logo 75x67Hei. Jeg er en jente som er i et forhold med en som røyker hasj. Vi snakker åpent om dette, og han vet at jeg ikke liker det. Han sier det ikke er så farlig som jeg tror og at han ikke gjør det så ofte, og lover å ikke starte med verre rusmidler. Jeg vet ikke om jeg skal stole på det, og vet veldig lite om hasj og andre rusmidler. Jeg er redd for at han vil forsvinne inn i sin egen rusboble, og at jeg kommer til å miste den han egentlig er. Har hatt et tidligere forhold som gikk dårlig fordi han holdt på med rusmidler, og er redd det samme skal skje igjen. Jeg vil egentlig ikke være sammen med noen som er avhengig av rusmidler, mest fordi jeg hater hva det gjør med folk. Har bare dårlige erfaringer med rusmidler. Det jeg lurer på er om jeg har et altfor strengt syn på dette, og at hasj ikke er så farlig som jeg tror? Jeg vet også at han har hatt det vanskelig, men jeg skulle virkelig ønske at han kunne finne en annen måte å komme unna tankene sine på. Kan dere komme med noen råd eller bare fortelle meg hva dere synes, så setter jeg veldig stor pris på det.

Kvinne, 20 år fra Sogn og Fjordane
Takk for en god og fyldig beskrivelse av din situasjon.  Vi forstår at du har flere forskjellige, og til dels motstridende følelser i deg når det gjelder ditt forhold til denne gutten.På den ene siden er det fint at dere kan snakke åpent om hans forhold til hasj, på den andre siden gjør dette at du blir redd og bekymret. I tillegg har du tidligere hatt et forhold med en gutt som brukte hasj/narkotika, og du er redd for å havne i en liknende situasjon igjen. Alt dette til sammen utgjør ditt dilemma – hva skal du gjøre?
Vi tenker at det kun er du som har svaret på det. Ingen andre kan forstå akkurat hva du føler for denne gutten, eller hva slags forhold dere har. Det virker som om du er en fornuftig ung dame som tenker gjennom ting før du handler, og du ber om informasjon om hasj og eventuelle skadevirkninger.
Som alle rusmidler kan også hasj gi skadelige virkninger. Hvilke skadevirkninger man opplever avhenger av hvor ofte og hvor mye man røyker, og individuell sårbarhet. Desto mindre, og sjeldnere, man røyker desto mindre risiko for skader. Hasj kan bl.a. ha en negativ innvirkning på koordinasjon, reaksjonsevne, innlæring og korttidshukommelse, samt at evnen for komplekse tankeoperasjoner og langsiktig strategisk planlegging kan reduseres. Bruk av hasj medfører dessuten en forhøyet risiko for angst- og depresjonsproblemer, og kan til og med utløse psykoser og schizofreni hos sårbare personer.
THC (det viktigste virkestoffet i hasj) er fettløslig, og stoffet kan således lagres i fettvevet i kroppen. Om man røyker hasj oftere enn én gang i uken, vil derfor dette kunne føre til en opphoping av THC i kroppen, noe som forklarer den lange påvisningstiden for hasj i urinen. Abstinensreaksjoner kan oppstå når man forsøker å slutte etter lengre tids bruk. Søvnforstyrrelser, svetting, muskelverk, hodepine, dårlig mage, nedstemthet og nedsatt allmenntilstand, er noen eksempler på slike abstinenssymptomer. Mange vil også bli irritable. Dette er kanskje ikke veldig alvorlige symptomer, men de kan være ille nok til at man fortsetter å røyke. En vanerøyker vil da altså ikke lenger røyke for å ruse seg, men for å unngå abstinenssymptomene, og man kan si at han/hun har blitt avhengig. Symptomene vil imidlertid stort sett gi seg i løpet av en 12 dagers tid etter at man har sluttet å bruke stoffet.
Det er ikke sikkert at alle disse argumentene er relevante for deg og din kjæreste, men det kan jo være greit å snakke sammen om dette.
Du spør om vår mening, og ber om råd. Som vi har nevnt er det bare du som vet hva som er riktig for deg. Vi skjønner at det er vanskelig å ta et valg, men kasnkje kan du sette opp en liste med for- og imot argumenter for at dere skal fortsette å være sammen? En slik liste kan gi deg litt bedre oversikt over hva du føler. Vi tenker også at det kan være lurt for deg å gruble litt over hva slags forhold du egentlig vil ha, og hvorvidt din nåværende kjæreste kan innfri disse ønskene. Vi tror ikke nødvendigvis at det finnes noen som kan innfri absolutt alle ønsker om drømmemannen, men hvis et forhold skal ha en sjanse i det lange løp bør jo kjæresten være litt i nærheten av idealet.
Hvis det er slik at kjæresten din etterhvert vil slutte med hasj, og helloer lære seg å takle vanskeligheter på andre måter anbefaler vi deg/dere å kontakte lege eller helsestasjon for ungdom. Der kan dere få hjelp videre i hjelpeapparatet hvis det er nødvendig.