Hvordan bli rusfri

Hei, jeg har en datter på 23 år som påstår hun har vært avhengig av cannabis og sier at hun nå er sluttet. Jeg føler meg ikke trygg på det. Hun er flyttet hjem og til tider overnatter hun i byen. Er begynt på skole 2 ganger i uken også jobber hun i tillegg. I helgen overnattet hun i byen og kom hjem på søndag morgen i 10 tiden. Gikk å la seg og har i grunn sovet siden da…. Har dere et tips til hvordan jeg kan få henne inn på en slags avrusning evnt fastlege analyserer urinprøve osv

Kvinne, 49 år fra Hordaland
Vi skjønner godt at dette er en fortvilet situasjon for deg og at du lurer på hvordan du best kan gripe inn. Du skriver at hun sier at hun har sluttet, men at du ikke klarer å tro helt på det. Vi tenker at du har ingen annen måte å finne ut av det på enn å spørre henne. Fordi datteren din er voksen kan du ikke tvinge henne til noe, men du kan be om at dere skal sette dere ned som voksne mennesker og snakke om situasjonen. Hvis hun etterhvert er enig i at hun trenger hjelp i form av samtaler og/eller urinprøver kan dette best ordnes gjennom lege. H*n kan henvise til spesialisthelsetjenesten som har anvar for behandling av mennesker med rusmiddelproblematikk.
Når det gjelder samtalen du skal ha med din datter kan det være lurt å tenke nøye over hva du ønsker å oppnå, og hvordan du best kan få til det. Forsøk å ikke gå inn i diskusjoner, men hold samtalen i gang på en rolig og behersket måte. Sørg for å legge til rette for at datteren din får tenkt gjennom egen situasjon, ikke gi henne svarene  men la henne få tenke de ut selv. Under finner du noen tips til «hvordan snakke med noen om deres cannabisbruk»:
• Vær rolig når du snakker med personen, og ikke vær urimelig.
• Spør personen om hans/hennes cannabisbruk i stedet for å komme med antakelser.
• Når personen er ferdig med å snakke, gjenta det han/hun har sagt (slik du har forstått det) så han/hun kan få sjansen til å rette opp eventuelle misforståelser.
• Snakk konkret om personens handlinger, heller enn å snakke om hans/hennes personlighet/karakter.
• Bruk uttallelser som begynner med «jeg» heller enn uttallelser som begynner med «du». F.eks.: “Jeg opplever at jeg blir bekymret/sint/frustrert når du….» i stedet for: “Du gjør meg bekymret/sint/frustrert…»
• Hold deg til saken, nemlig personens cannabisbruk. Ikke bli dratt inn i krangler eller diskusjoner om andre tema.
• Ikke kritiser personens cannabisbruk.
• Prøv å unngå betegnelser som «narkoman», «hasjvrak» eller andre negative beskrivelser av personen.
Hva hvis personen ikke er villig til å endre seg?
• Unngå negative tilnærminger som skaper skyldfølelse, slik som straffeprekner/moralisering. Dette bidrar sjelden til endring.
• Unngå forsøk på å kontrollere personen ved bestikkelser, sutring/syting, trusler, gråt o.l.
• Ikke bruk cannabis eller andre stoffer sammen med personen.
• Ikke ta over ansvaret for personens plikter.
• Ikke lag unnskyldninger eller dekk over for personen.
• Ikke nekt personen grunnleggende behov som mat, klær og husly (men gi ham/henne heller ikke penger til det).