Hvor får vi hjelp med vår sønn?

cannabisVår sønn trenger hjelp for å slutte røyke mariuana og hasj. Han jobber som lærling og vi har nå fått mail fra sjefen hans om at han er bort pga at han er sjuk ofte og at han ofte kommer for seint på jobb. Ellers er han flink til å jobbe. Kollegene vil ikke ha han med når de ikke kan stole på om han kommer. Vi vekker han og sender han avgårde hver dag. Hvem kontakter vi for hjelp?

Mann, 17 år fra Akershus
Vi skjønner at dette er en vanskelig situasjon for dere og deres sønn. Dere skriver ikke om ønsket om å slutte kommer fra dere eller også fra deres sønn, noe som utgjør en forskjell. Vi tar derfor utgangspunkt i at han selv ønsker hjelp til dette. Om sønnen deres er under 18, kan dere kontakte barnevernet for å få hjelp. Barnevernet har en bred kompetanse og kan finne riktig hjelp til dere og til sønnen deres. Om sønnen deres har behov for samtaleterapi, tilbyr psykiatrisk ungdomsteam (PUT) og andre ruspoliklinikker  poliklinisk oppfølging av ungdom med rusproblemer. Dere må kontakte legen for å få en henvisning til Poliklinikker. Det finnes også selvhjelpskurs på nett, som kan være et sted å starte.  Det kan også være nyttige tips å finne i hasjguiden.