Hjelp meg

keyHei! Jeg er en 19år gammel jente som har en far som har ruset seg på Paralgin Forte. Dette har han gjort så lenge jeg kan huske, men nå som jeg er eldre er jeg lei av dette misbruket. Har alltid vært flau over å ha med venner hjem fordi han oppfører seg rart når han er i ruset tilstand. Jeg har en yngre bror, og ønsker at han skal få slippe det som jeg har opplevd i mine barndomstider. Han er ruset ca. 1 uke i strekk per mnd, og blir svært aggressiv etter at rusen har gått bort, noe som er veldig slitsomt for både meg og min mor. Familien min har alltid visst om problemet, men har aldri gjort noe med det uansett hvor mye jeg har tryglet de om å få han ut av det, slikt at alt kan bli normalt. Men siden ingen har gjort det, må jeg gjøre det selv. Jeg vet ikke helt om det bare er Paralgin Forte han går på, men jeg er ganske sikker på at det er det eneste. Min fars lege har jeg aldri møtt eller har aldri visst hvem dette var før nå. Jeg lurer på hvordan en lege kan skrive ut så mange tabletter til en person, det er jo allmennkunnskap at Paralgin Forte er svært avhengighetsskapende, så hvorfor? Han får skrevet ut litt over 100 piller i mnd og dette kan jo absolutt ikke være lovlig? Jeg er sliten og lei av dette, og 19 år med en rusavhengig far går utover en hel familie. Jeg har bedt han om å søke hjelp hos noen, men han nekter over at han har et problem og skylder på oss andre i familien, noe som er typisk for avhengige (det å benekte). Jeg lever med et pokerfjes hver bidige dag og later som at alt er bra, men det er det ikke. Kan noen hjelpe være så snill å hjelpe meg? Hilsen en jente som trenger hjelp

Kvinne, 19 år fra Oslo
Det er en vanskelig situasjon for dere alle. Og vi tenker det er viktig at din far tar i mot hjelp og at dere som familie finner noen dere kan sette dere ned og snakke med i fred og ro. Om du er den eneste i familien som er interessert i å få i gang noe på den fronten; hvis hverken din far, mor eller noen andre blir med på laget, da bør du vurdere om det er bryet verdt å bruke massevis av energi og krefter på noe bare du synes er viktig.
Hvis dere skal snakke med faren din, enten dere gjør det med eller uten profesjonell hjelp, er det viktig å huske på en del før en slik samtale.
1. Det er ikke ditt ansvar å endre din far. Denne samtalen bør du ikke ha alene med din far. Det kan nok være lurt med mor også tilstede. Det aller beste hadde vært om dere kunne ha en slik samtale på et familievernkontor.
2. Vær rolig når du snakker med far, og ikke vær urimelig.
3. Spør han om hans pillebruk i stedet for å komme med antakelser.
4. Når han er ferdig med å snakke, gjenta det han har sagt (slik dere har forstått det) så han kan få sjansen til å rette opp eventuelle misforståelser.
5. Snakk konkret om hans handlinger, heller enn å snakke om hans personlighet/karakter.
6. Bruk uttalelser som begynner med «jeg» heller enn uttallelser som begynner med «du». F.eks.: “Jeg opplever at jeg blir bekymret/sint/frustrert når du….» i stedet for: “Du gjør meg bekymret/sint/frustrert…»
7. Hold deg til saken, nemlig hans pillebruk. Ikke bli dratt inn i krangler eller diskusjoner om andre tema.
8. Ikke kritiser hans pillebruk.
9. Prøv å unngå betegnelser som «misbruker», «narkovrak», «pillenarkoman» eller andre negative beskrivelser.
Når det gjelder legen, er det tre ting dere kan gjøre:
1. Informere legen om at faren din misbruker sine medikamenter.
2. Fortelle legen at det bør vurderes om din far, på bakgrunn av sitt misbruk, fyller helsekravene til førerkort (fordi at hvis han ikke fyller helsekravene, kan han ikke beholde lappen. Dette kan være en sterk motivasjon for faren din til å slutte/redusere bruken).
3. Om dere mener legen hans skriver ut uforsvarlig mye piller til din far, kan dere informere Statens helsetilsyn om det.
Andre råd