Hasj og graviditet

cannabisHei jeg ønsker info om hvordan jeg bør gå frem for å slutte å røyke hasj daglig. Har røyket fast nå i ca ett år. Jeg og min samboer røyker begge to. Men nå er jeg gravid å jeg vil virkelig slutte! Problemet er at jeg sliter med ekstrem svangerskaps kvalme, kaster opp mange ganger daglig. Så å røyke har gitt meg matlyst å jeg har sluppet å dra på sykehuset for å få intravanøst behandling. Slutter idag, både jeg og samboer! Hvordan bør jeg gå frem? Hilsen fortvilet jente:(

Kvinne, 26 år fra Oslo
Det å slutte med hasj etter daglig bruk er ikke alltid så enkelt. Du/dere kan oppleve abstinensreaksjoner (f.eks. søvnforstyrrelser, svetting, muskelverk, hodepine, dårlig mage, nedstemthet og nedsatt allmenntilstand). I tillegg kan du føle en psykisk avhengighet, som gjør det vanskelig å slutte. Den svenske nettsiden Droginfo.com har en hasjguide som kan hjelpe personer som ønsker å slutte med hasj. Rushjelp.no har nettbasert selvhjelpsprogram for mennesker som vil slutte med hasj, det kan kanskje også være verdt en titt.
Hvis du/dere forsøker å slutte på egenhånd uten å få det til, vil vi anbefale deg å ta kontakt med lege, som igjen kan henvise deg til et passende tiltak. Helsesøster på helsestasjonen kan gi råd i tilknytning til graviditeten din, og retretten arrangerer kurs for personer som sliter med avhengighet. De kan også hjelpe til med motivasjonssamtaler uten henvisning fra lege. Du er også velkommen til å ringe oss i RUStelefonen på 08588, om du ønsker å snakke med en veileder om problemene dine, eller ønsker mer informasjon om ulike hjelpetiltak. Du kan også chatte med oss på hverdager 14-17.