hasj

cannabisHei,  jeg har vært bort i hasj tidligere, og røyket en god del , flere ganger om dagen. Føler selv jeg ble ustabil psykisk. Har en bror som røyker fast fortsatt..og føler jeg mister han. Han lever i sin egen boble, og tenker ikke på stort annet enn det. Hvilke følger kan hasj føre til? Kan personligheten forandre seg?

Kvinne, 18 år fra Oppland
Hasj er ikke regnet som det farligste av rusmidler, men det kan allikevel føre med seg betydelige skader, ikke minst når det gjelder psykisk helse samt lunge-sykdommer som følge av at man røyker det. Hvor skadelig det er, finnes det ikke noe fasitsvar på. For noen kan hasj føre til både fysisk og psykisk skade og avhengighet. Andre blir ikke så skadet, kanskje fordi de har kontroll på bruken og tåler det mentalt. Men hvem som får alvorlige problemer og hvem som ikke gjør det, er umulig å forutsi før skaden er skjedd. Hvis du har en sårbarhet i forbindelse med enkelte psykiske lidelser, for eksempel schizofreni eller angst, kan Cannabis ha en utløsende effekt. Det er også slik at hos unge mennesker som ikke er kognitivt ferdig utviklet, kan Cannabis påvirke utviklingen negativt og medføre lett svekkede kognitive evner. Eksempler på det kan være nedsatt hukommelse og konsentrasjon.
Det kan ikke være lett å være vitne til at broren din har det sånn. Om du har noen voksne du kan rådføre deg med, anbefaler vi deg å gjøre det. Det kan være godt å lufte bekymringene og også kanskje snakke litt rundt hva som kan gjøres i forhold til din bror. Du kan også snakke med din nærmeste helsestasjon for ungdom om dette.