Har han rett?

cannabisHar faren min rett på å gi meg 1 års husarrest vist jeg røyker cannabis. Jeg vet han er redd for meg og sånt. Men marijuana er ikke ett stoff som fører til tyngre stoffer. Jeg foretrekker det som to ganger i måneden kos. Jeg vet dette er ulovelig, men det er latterlig. Så nå må jeg gå å ta pisseprøver 1 gang i uken hos legen, vist jeg ikke møter opp eller ikke går på denne prøven, så må jeg være inne i 1 år. som da går over min psykiske helse, er deprimert og dette funker mye bedre enn lykkepillene legen ga meg og tar vekk forskjølelese og smerte.

Mann, 17 år fra Hordaland
Vi er usikre på hva du spør om her, men vi forstår det slik at du lurer på om det er riktig av faren din å gi deg husarretst i ett år hvis du røyker cannabis. I så fall er dette vanskelig for oss å svare på, vi kan ikke kommentere hvorvidt din far reagerer «riktig» eller «galt». Så lenge du bor hjemme hos faren din har han rett til å bestemme hvilke regler som gjelder i hans hus. Det er selvsagt visse ting han ikke kan gjøre, som for eksempel å slå deg, men å gi deg husarrest for å forhindre deg i å misbruke cannabis vil nok ikke bli sett på som verken mishandling eller omsorgssvikt. Du har kanskje ikke så mange valgmuligheter annet enn å godta hans regler i hjemmet eller ta konsekvnesene av dine handlinger, f.eks. ved å finne deg et annet sted å bo. Hvis du synes det vanskelig å snakke med faren din om dette kan du kanskje foreslå at dere tar dere en tur til et familievernkontor. Der kan dere få hjelp til å snakke sammen på en god måte. Du kan også få gode samtaletips i artikkelen «hvordan snakke med vanskelige foreldre«.