fryktelige abstinser etter bråstopp av lang tids medikamentmisbruk

har nå vært medikamentfri i 7 uker, men jeg synes at alt blir verre og verre, har skjelvinger, svimmel, ser dobbelt, er mentalt sliten,nervøs, press i hodet, hodepine, svetter og er kald om hverandre, drømmer veldig, tør ikke være alene, føler jeg ikke kan gå( sjangler), ingen matlyst, det jeg spiser kommer rett ut igjen, stadig feber og uvel, har ikke lyst til noenting, plager livet av min samboer, osv. trodde at disse plagene ville forsvinne, men hvor lang tid kan det ta og event. er det noen form for hjelp/info og henvende seg til? mrk har ikke hatt noen form for lyst til og begynne med medikamenter igjen,. mvh abb

Kvinne, 51 år fra Telemark
Du skriver ikke hva slags medikameneter du har brukt, hvor mye du har tatt eller over hvor lang tid, så det er litt vanskelig for oss å svare deg helt konkret. Generelt kan vi si at benzodiazepiner kan gi den typen abstinensplager du beskriver, og det kan sitte i ganske lenge. Akkurat hvor lenge er avhengig av hvor mye/lenge du har brukt, i tillegg forekommer det en del individuelle variasjoner. I boken Legemiddelavhengighet av Kari Hafseng bli det sagt at den akutte abstinensen etter bezodiazepinbruk varer i 4-8 uker avhengig av tablettenes nedbrytningstid (halveringstid). Videre at det er vanlig at abstinensplagene kommer og går i uker og måneder, at de kommer i bølger og avtar langsomt  Hvis du føler at plagene dine er uutholdelige kan du kontakte legen som medisinerte deg og fortelle hvordan du har det. Kanskje kan du få noen lindrende medisiner som kan hjelpe deg over det verste. Du kan lese mer om benzodiazepiner her.