Bli normal

1194701 breakdancer vector 5Hei, jeg har en venn som har brukt kokain, mdma, hasj over 2år nå ofte i helgene som jeg vet om. Han har fortalt at han har begynt å føle seg usikker på jobb og generelt i sosiale settinger, at han har litt angst for at folk ikke liker han, det virker som han har mistet de litt av de «sosiale-antenne», vanskelig for å være positiv og holde humøret på topp. Han har heldigvis sluttet med dette nå og det var en liten periode. Jeg savner jo selvfølgelig den gamle kameraten min med humøret på topp! (Uten narkotika selvfølgelig!!) Spørsmålet blir vel, hva er sjansene for å bli «normal» igjen? Å få tilbake selvtilitten og humøret sitt?

Mann, 24 år fra Oslo
Det er ganske vanlig å utvikle depresjon, sosial angst og generell usikkerhet ved bruk av kokain og hasj jevnlig over tid. Dersom kameraten din har sluttet med disse rusmidlene, kan det ta noen måneder før han begynner å bli «sitt gamle jeg» igjen. Du må nok være tålmodig med kameraten din, og klarer han å la være å ruse seg, vil nok psyken og atferden endres etterhvert til det bedre. Det er nok også viktig for ham at han føler han har støtte.  Snakk gjerne med ham om hvordan du tenker og føler om dette, det er jo ikke sikkert han er klar over at du savner den gamle kameraten din?  Her er en artikkel om rusvirkning, og hvordan mange opplever det etter å ha sluttet  dette temaet , av professor Helge Waal.