avrusning symptomer

vinflaske og -glassHei Jeg her nå drukket nå i ca 10 år hver dag mengden fra 6 til 10 enheter pr dag…Har nå sluttet helt i en uke og lurer på om mine symtomer som jeg har nå skyldes dette.. første dagene var det kvalme og oppkast samt diare, dårlig matlyst og følte meg slapp dehydrert og svimmel.. Nå etter noen dager har jeg fått matlyst tilbake, drikker mye vann og melk og føler noenlunde kvikk og rask men plages med svimmelhet og hodepine, det er nesten som at jeg svimer av vist jeg anstrenger meg.. er dette normale symtomer og hvor lenge vil dette evt vare?

Mann, 50 år fra Nordland
Gratulerer med å ha klart å slutte!
Abstinensreaksjoner oppstår gjerne etter tett drikking i flere døgn, ofte med et daglig forbruk på 7-20 standardenheter (1 SE tilsvarer 0,33 l øl, 1,2 dl vin eller 4 cl brennevin). Om du har drukket 6-10 enheter hver dag i 10 år er det ikke rart du føler abstinenser nå. Tegnene på abstinens oppstår vanligvis fra 0 til 3 døgn etter siste alkoholinntak og kan variere fra lettere symptomer som rastløshet, uro, angst, irritabilitet, søvnløshet, rask puls og små skjelvinger  til kraftigere reaksjoner som depresjon, hodepine, kvalme og oppkast, mer alvorlige skjelvinger, svett og klam hud og store pupiller. Det er heller ikke usannsynlig at svimmelheten du er plaget med også er en abstinensreaksjon.
Lette abstinensreaksjoner trenger ingen spesiell behandling, da abstinensene vanligvis går over uten medisiner. Det du kan gjøre er å drikke mye væske (ikke alkohol selvfølgelig), hvile deg mest mulig og spise mat. Det kan også være lurt å ta tilskudd av B-vitaminer.
De fysiske abstinensene går som regel relativt fort over, i løpet av noen dager til en ukes tid. Den psykiske abstinensen hvor du føler trang til å drikke kan vare over flere uker eller lengre, noe som varierer fra person til person. Om abstinensene ikke går over bør du kontakte lege. Det kan uansett være lurt å ta en helsesjekk etter et så langvarig bruk av alkohol.