Parbehandling

blue-question-markHei. Jeg er en kvinne på 39 år som fortiden sitter i fengsel. har vært avhengig av amfetamin i mange år. Min mann på 46 sitter også inne og har samme problem. Vi holder på å søke om §12 soning og lurer på hvor det finnes slike behandlingssteder her i Helse SørØst som tar i mot par?

Kvinne, 39 år fra Telemark
Det finnes flere tilbud for rusavhengige par i Helse Sør-Øst. Dette er noen av de som har tilbud til par:
• Origosenteret ligger under Kirkens Bymisjon og tar i mot par og par med barn. Du kan lese mer om Origosenteret her: https://www.bymisjonen.no/origo.
• Stiftelsen Renåvangen er et behandlingstilbud som baserer seg på modellen terapeutisk samfunn. De tar i mot enslige og par. https://renavangen.no/.
• Riisby behandlingssenter tar i mot par og tilbyr også parbehandling. https://www.riisby.org/.
Det finnes flere tilbud om langtidsbehandling for rusavhengige i Helse Sør-Øst. Du kan selv sjekke på www.frittsykehusvalg.noHer finner du oversikt over offentlige tilbud. Under «sykdom/behandling» velger du «rus og avhengighet», og under «behandling» velger du narkotika. Under «region» velger du «Helse Sør-øst». Du vil da få opp en oversikt over hele behandlingstilbudet i din region. Se under overskriften «døgn langtid». Om du trykker på selve overskriften, vil du få listen sortert etter ventetid (kortest til lengst). Du kan også ringte Fritt sykehusvalg sin pasientrådgivertelefon på 80041004. De har åpent alle hverdager kl. 08.00 til 15.00.
Hva slags behandlingstilbud som passer for deg/dere kommer an på mange faktorer, blant annet:
• Ulike behandlingstilbud har ulike tilnærminger og også ulike prosedyrer vedrørende medikamentbehandling.
• Det kan være store forskjeller på hvor lang ventetid de ulike stedene har.
• Det kan også være lurt å finne ut av hvordan de ulike behandlingstedene forholder seg til §12. De fleste steder som tilbyr lang- og korttidsbehandling er «godkjente» for § 12-behandling. Men det kommer an på hva du er dømt for, hvor lang dom du/dere har fåttosv.
Du kan selvfølgelig gjøre litt research på egen hånd for å finne ut av hva som egner seg for deg/dere. Deretter anbefaler vi deg å ta kontakt med NAV slik at de kan bistå videre. Det trengs uansett en henvisning fra NAV eller lege for å søke plass på de ulike stedene.