Pappa er alkoholiker

lglassEtter mange år med alt for høyt alkoholinntak bestemte min far seg for at no var det nok. Han skulle slutte å drikke. Pappa er 50 år og har en jobb der han er avhengig av bil og hjelper eldre. Så han gambler bra hver morgen vil eg si,for tviler på han er edru hver morgen. Men som sagt så er det 9-10 mnd siden det skulle vere stopp. Dette skulle han klare selv. Men etter desse mnd så gjekk det litt greit i starten men siden verken jeg eller min søster bor hjemme så tok det ikkje lange stunden før vi skjønte at det var ikkje blitt bedre. Min søster har en sønn på no snart 1,5år og pappa får ikke sitte barnevakt for sitt eget barnebarn fordi han ikkje klarer å holde seg edru. Korleis skal vi få hjelp til vår pappa? Har prøvd å prate med han men det hjelper lite og han blir berre sint. Han må få hjelp,slik er det berre for han kjem til å drikke seg ihel rett å slett.

Kvinne, 27 år fra Sogn og Fjordane
Det er vanskelig å være pårørende til noen som ruser seg og man kan lett føle seg hjelpesløs fordi man ikke vet hvordan man kan hjelpe. Noen ganger glemmer man da å ta vare på seg selv. Derfor kan det være lurt å sette grenser for hvor mye dere er villig til å delta i deres fars problemer. Dere har allerede tatt et valg om at han ikke får passe på barnebarnet sitt fordi dere er redde for at han ikke skal holde seg edru, noe som høres ut som et fornuftig valg. På denne måten viser dere også klart hva som er greit og ikke er greit. Ved å sette slike grenser vil faren deres kanskje kjenne på konsekvensene av de valgene han tar.
Hvis du ønsker å prate med noen om dette kan du kontakte et veiledningssenter for pårørende eller ringe oss mellom 11-19. Sjekk gjerne denne hjemmesiden til Al-anon, dette er en organisasjon hvor pårørende til mennesker som har et alkoholproblem kan få hjelp. Det er også muligheter for god veiledning for dere alle på et Familievernkontor. På Helsenorge.no finner du også en portal for pårørende til personer med psykiske lidelser og rusproblemer.