Slutte med kokain

kokain
Hei, har brukt kokain litt hver dag i ca 1-1,5 år . Ved litt mener jeg ca 1 G på ca 3 dager . Jeg har innsett at jeg har et problem som jeg må få slutt på med en gang. Har planer om å ta en familietur på 2 uker i utlandet, sånn at jeg kommer meg vekk fra tilgjengligheten . Hva kan dere råde meg ?

Mann, 30 år fra Buskerud
Det høres ut som du er motivert til å slutte med kokain og det er en veldig bra start. Noen kokain-brukere synes det er lett å stoppe helt, mens andre opplever dette som vanskelig. Vi tror at det er et bra moment å slutte når du skal på familietur i utlandet, men vær bevisst på at det kan bli vanskelig når du kommer tilbake fra ferie og oppsøker ditt gamle miljø. Det er derfor viktig å skjerme deg selv fra steder der kokainet er lett tilgjengelig, spesielt i begynnelsen når du slutter. Husk at det er hjelp og støtte å få for de som bestemmer seg for å slutte med kokain:
• Fastlegen kan være et bra sted å begynne for å få hjelp gjennom det offentlige. Legen din kan henvise deg til et passende tiltak. På fritt sykehusvalg finner du oversikt over offentlige tilbud. Under «sykdom/behandling» velger du «rus og avhengighet», og under «behandling» velger du narkotika. Under «region» velger du «Helse Sør-øst». Du vil da få opp en oversikt over hele behandlingstilbudet i din region. Se under overskriften «Poliklinisk», eller «Døgn korttid». Om du trykker på selve overskriften, vil du få listen sortert etter ventetid (kortest til lengst), mens trykker du på «Sted», vil du få listen sortert etter hvor tilbudet befinner seg.
• Anonyme Narkomane (NA) er et fellesskap av kvinner og menn med rusproblemer som møtes jevnlig for å hjelpe hverandre til å holde seg rusfrie. For å delta i NA fellesskapet er det ikke nødvendig med henvisning fra fastlegen. Her finner du møteliste for Anonyme Narkomane.
• Stiftelsen Bergensklinikkene har en internettside, Rushjelp.no, med tester og selvhjelpprogrammer/kurs for de som ønsker å slutte med kokain eller kutte ned kokainbruk. Informasjonen som du oppgir er konfidensiell og hele kurset er gjennomført via Internett.
• RUStelefonen. Du kan ringe oss alle dager mellom kl. 11 og 19 (mellom kl. 10 og 21 på onsdager) eller chatte med oss på hverdager mellom kl. 14 og 17. Vi kan hjelpe og støtte deg når det er vanskelig.
Lykke til!