Hvordan klare og slutte?

Hei, jeg må ha noen gode råd, har ruset meg siden jeg var 9 år, jeg har prøvd alt, vært innlagt på avrusning 2 ganger, men jeg klarer det ikke,det er jo egentlig mange rundt meg, som er innblandet, men de snskker bare så alt for voksent, trenger hjelp,!!!!!!!!!

Kvinne, 16 år fra Telemark
Hvor vanskelig det er å slutte og ruse seg kan være veldig forskjellig fra person til person. Det kommer også an på hvor lenge rusbruken har pågått, og hva slags rusmidler som er brukt. Hvis avhengigheten er veldig sterk kan det være vanskelig å klare det alene og mange føler at det er god hjelp i å ha noen å snakke med, f.eks en terapeut eller rådgiver. Men det som er mest viktig er at du virkelig vil slutte og er motivert for det. Du må ikke miste troen på at det er mulig å slutte for det er det absolutt ikke, men du trenger å være tålmodig, sterk, modig og bestemt.
De fleste som begynner å ruse seg gjør det fordi det er noe i livet deres som er litt vanskelig. Ofte kan behovet for narkotika bli mindre dersom livet generelt blir lettere. Det kan derfor være lurt å tenke gjennom hva som er årsaken til rusbruken, og så be om hjelp med det. Vi vil anbefale deg å snakke med noen voksne om dette igjen – rådgiver/helsesøster/sosiallærer på skolen, helsestasjon for ungdom, en slektning eller en annen du føler du kan stole på. Hvis de snakker for «voksent», så fortell dem det og be dem om å forklare deg hva de mener. Hvis du ikke får til å snakke med noen av dem kan du gjerne kontakte oss på telefon (hver dag 11-19) eller på chat (hverdager 14-17). Du kan også kontakte kors på halsen, der vil du få prate med voksne som ønsker å hjelpe unge som har det vanskelig.