Hjelpe en venn.

Hei. Jeg har en venninne som har to barn med en lesbisk eks. Jeg vet at venninnen min bruker ganske mye amfetamin, og jeg begynner å bli bekymret. Ikke bare for barna sin del nå, men også for henne. Hun har rast ned i vekt, og er veldig stolt av det. Hun tuller med å si at hun er narkoman, sikkert for å prøve å ta brodden av det hele. Hva skal jeg gjøre? Ringe en bekymringsmelding til barnevernet? Jeg vet at hun elsker barna over alt på jord, men jeg er redd misbrukte tar overhånd.

Mann, 39 år fra Akershus
Det å kombinere ganske mye amfetamin med omsorg for barn er ikke å anbefale. I tillegg til at omsorgsevnen reduseres i den aktive rusfasen, kan også bivirkninger av amfetaminbruken (depresjon, angst, rastløshet og utmattelse) gjøre det vanskelig å ta godt vare på barn. Du spør hva du kan gjøre. Vi tenker at du kanskje bør ta enda en prat med henne hvor du forteller at du synes situasjonen er veldig vanskelig, at du ikke ønsker å gjøre noe som kan skade henne samtidig som du er redd for at amfetaminbruken hennes kan gå ut over barna. Spør hva hun tenker om sin egen bruk, om dette er noe hun har tenkt å fortsette med eller om hun vil slutte? Hvis det er slik at hun vil fortsette å ruse seg kan du kanskje forklare henne at det er vanskelig for deg å sitte å se på uten å varsle barnevern, eller andre hjelpeinstanser. Hvis hun derimot ønsker å slutte kan du kanskje tilby deg å følge henne til lege hvor hun kan få henvisning videre i hjelpeapparatet.
Når det gjelder melding til barnevernet, tenker vi en mulighet kan være å snakke med dem på et generelt grunnlag uten å gå inn i den konkrete saken. Om du skal sende en bekymringsmelding på henne spesifikt, kan det gjøres anonymt. I de aller fleste tilfeller er utgangspunktet for barnevernet at barn har det best hos sine foreldre. Men barnevernet kan har jo muligheten til å iverksette sanksjoner om de anser det som nødvendig. Det kan være nyttig å lese generelt om hva barnevernet gjør. Her er en lenkesamling på våre sider, og her er hva barnevernet selv sier om slike bekymringsmeldinger.