Hei

paragraf litenHei. Er det noen som vet hva regler å hvordan ting fungerer i forhold til resept forfalskning? Jeg gjorde noe forferdelig dumt på jobb å jeg vet bedre! Jeg er nå sykemeldt å på hjemme avrusning…. Jeg har gått fast på så mange medisiner i så mange år nå at jeg tilslutt har blitt avhengig for å få sove…… Jeg vet virkelig ikke hva jeg kan gjøre! Legen jeg gjorde dette Mot sa ingenting bare at han skjønte meg å så jeg angret! Så han sykemeldte meg å skal hjelpe meg gjennom dette. Men apoteket ga meg ett alternativ.. Tas opp internt me arbeidsgiver , eller politianmeldelse……. Jeg trenger hjelp!

Kvinne, 23 år fra Vest-Agder
Du lurer på hva slags regler som gjelder i tilknytning til reseptforfalskning.
Den loven som styrer bruk av narkotika, heter legemiddelloven. I den loven står det at:
Det er forbudt uten lovlig adkomst å være i besittelse av eller å bruke narkotika og å skaffe seg adgang til å få kjøpt slike varer under falske opplysninger, f.eks. om navn, bosted, sykdom eller sykdomstegn. Slike midler må ikke anvendes til annet formål enn de er utlevert til, og må ikke uten lovlig hjemmel overdras til eller erverves av andre enn den som resepten eller rekvisisjonen er utstedt til. Resept eller rekvisisjon må ikke overdras til eller erverves av andre enn den de er utstedt til. (§ 24)
Legemiddelloven gjelder bruk av narkotika. Når det gjelder besittelse, kjøp/salg, smugling osv., er det straffeloven som brukes. Blir man dømt etter straffeloven, er det strengere straffer. Det kan være at straffeloven vil komme til anvendelse når det gjelder reseptforfalskning (dokumentforfalskning): § 182, første ledd.
Det ser ut til at apoteket allerede har gitt deg noen alternativer. Hva resultatene av disse kan bli, kan vi nok ikke svare på, det er mange faktorer som vil spille en rolle da. Men det kan tenkes at om du har en jobb der du omgås medikamenter og resepter, at en politianmeldelse uansett vil føre til at arbeidsplassen din blir informert.
Når det gjelder ditt rusproblem kan det være godt å ha noen å hjelpe deg med dette. Du sier du allerede har hjelp fra legen din, det er kjempebra. Vi forslår at du utnytter deg av den hjelpen han har tilbudt, og om du føler du ikke klarer å avruse deg på egen hånd at du tar kontakt med han igjen for å få hjelp til dette.