Har jeg blitt neddopet?

rustlf-logo 75x67Hei! Tror jeg ble dopet ned ute på byen i går. Hvordan kan jeg evt. få påvist dette? Hvor i Oslo kan jeg i så fall gjøre det? Viktig for meg å evt. få det påvist.

Kvinne, 25 år fra Oslo.
Om du har mistanke om at du har blitt neddopet er det viktig at du får tatt en urinprøve så fort som mulig. Det enkleste er nok å kontakte fastlege eller legevakt for dette. Ved en blod- eller urinprøve kan de teste deg for eventuelle narkotiske stoffer. Ved mistanke må du kontakte lege så snart som mulig fordi mange narkotiske stoffer går veldig raskt ut av urin og blod. Om det var GHB du eventuelt ble dopet ned på, vil det sannsynligvis allerede være ute av både blod og urin.
Om du er redd for at dette kan skje igjen, kan det vært lurt å ha et par begere for urinprøve liggende. Disse kan du oppbevare urin i og levere til lege for test.