Falle ned fra MDMA

Er du mulig og aldri falle ned fra MDMA etter KUN 1 brukerdose for eksempel 100 mg? Har hørt historier om folk som aldri faller ned fra LSD, noe jeg synes høres skummelt ut! Og burde man røyke Mariuhana etter man har tatt MDMA? Synes det virker skummelt og ikke røyke Mariuhana etter man har tatt MDMA? Eller er det folk som overhode ikke røyker noe etter og ha tatt MDMA?

Mann, 23 år fra Oslo
Effekten av MDMA varierer fra person til person, både fordi folk er forskjellige og fordi innholdet i stoffet varierer i styrke. MDMA virker både stimulerende og hallusinogent, men ved vanlige brukerdoser er den sentralstimulerende virkningen dominerende. Man får en følelse av oppstemthet og økt energi. Appetitt og trøtthet reduseres. Sansene skjerpes og inntrykk oppleves som positive. Man får ofte et bedret selvbilde. Ekte hallusinasjoner oppstår sjelden ved lave doser.
LSD er et rent hallusinogent stoff og det er derfor mer utbredt med såkalte bad trips som følge av LSD-bruk. Bruk av hallusinogener kan føre til langvarige psykotiske tilstander for predisponerte mennesker og også såkalte flash backs, som kan virke veldig skremmende. Det er nok det som menes med det å «aldri lande» eller aldri «falle ned».
Det man betegner som bad trips er nok mindre vanlig ved bruk av vanlige brukerdoser MDMA og ecstasy fordi den hallusinogene virkningen ikke er mest fremtredende, men i likhet med alle rusmidler kan selve rusen oppleves skremmende og noen kan få panikk. Det finnes også en rekke ettervirkninger som kan være farlige.  Hos personer som har brukt ecstasy/MDMA over tid sees problemer i form av nedsatt hukommelse, angst, depresjon, søvn- og spiseforstyrrelser. Egenskapene ved MDMA kan utløse psykiske lidelser. Hvis man bruker ecstasy/MDMA regelmessig kan man bli deprimert. Man kan også få ulike typer angst og paranoia – panikkangst kan inntreffe selv lenge etter at stoffet ble tatt. Hvorvidt man er predisponert for slike lidelser er vanskelig å vite i forkant, noe som vil si at alle i utangspunktet kan få slike reaksjoner.
Om folk røyker cannabis sammen med MDMA kan vi ikke svare på. Noen gjør nok det, men generelt sett er det aldri en god idè å blande rusmidler. Når man blander ulike stoffer blir virkningen enda mer uforutsigbar, noe som øker risikoen for uønskede effekter. Du kan lese mer om MDMA/ecstasy her.