Broren min er periode narkoman, hva gjør jeg?

himmelHei! jeg (17), søsteren (15) og moren min begynner å få nok av broren min på 30 år som bor hjemme med oss han er en periode narkoman som nekter og slutte og ruse seg han har bodd hjemme med oss nå snart 2 år. halvparten av tiden så har han røyket hasj og drevet med stoff, vi begynner og bli veldig lei av at han gjør det, mamma har truet med og kaste han ut flere ganger vist ikke han skjerper seg men gang på gang så har han fått lov til og bli, og jeg orker ikke å se på det lenger, moren min er helt utbrent og han nekter og slutte hva gjør vi? jeg orker ikke å se på at mamma blir så såret som hun er. er det noen steder som vi kan gå til eller er det noen som kan hjelpe oss? vi orker ikke mer 🙁 jeg mener at han bør flytte men det vil han ikke HJELP!!!!!

Mann, 17 år fra Hordaland
Vi anbefaler dere å kontakte Bergensklinikkene. De har tilbud til pårørende hvor dere kan gå sammen og få råd og hjelp. Da blir det lettere å ta en avgjørelse på hva dere skal gjøre. De har også behandlingstilbud til broren din. Men hvis han nekter å slutte, er det ingen som kan tvinge ham (det skal i alle fall veldig mye til). Noen ganger må man som familie og pårørende til slutt bestemme seg for at nok er nok. Broren din er 30 år og en voksen mann. Han, som alle andre voksne, er ansvarlig for sitt eget liv og sine handlinger. Når han ødelegger livene deres i den grad du beskriver – og ikke vil endre seg – da er det til slutt ikke noe annet å gjøre enn å kaste ham ut.