Alternativ for röyking

Provade att röka cannabis för första gången 2007. Har siden 2010 mer eller mindre rökt varje dag. Innan jag «började» röka på daglig basis hade jag problem med aptiten. Jag har i hela mitt liv ätit oregelbundet. När jag rökte kände jag såklart att aptiten blev bättre och att jag kunde få i mig nästan hur mycket mat som helst, så kallade «munchies». Med tiden försvann den s k munchen, och kvar var aptiten. Jag äter bra och relativt nyttigt när jag röker. Jag sover bättre, och klarar ofta av att sova ut en hel natt. (något jag inte gjorde innan jag började röka cannabis) Jag skulle inte vilja säga att jag påverkas på så många negativa sätt när jag röker, förutom att jag kan bli lite mer bekväm och lat ibland. Men när jag inte röker, är jag vädligt irriterad och trött på ett rastlöst sätt, jag vill inte sova. Jag är någorlunda påläst och vet varför kroppen reagerar som den gör. Men jag har haft perioder i mitt liv där jag inte rökt något alls, men problemen ligger ännu kvar då. (sömnlöshet och dålig aptit) Sist jag slutade röka, hade jag ett uppehåll på ca 1,5 år, jag försökte träna och röra på mig för att sätta igång hungern.
Det året vägde jag 43kg.(Jag är 156cm lång) Jag såg hemsk ut och folk frågade om jag hade ätstörningar/anorexia. Jag äter så mycket jag klarar, men det är tydligen för lite. Jag har provat många olika «träningsmetoder» där jag inkluderat min kost, så jag får i mig tillräckligt med proteiner, vitaminer etc. Jag började röka igen och kombinerade detta med min träning/kost. Sakta men säkert kom jag upp i «normalvikt» igen, 48kg. VAD ÄR ALTERNATIVEN FÖR EN PERSON SOM JAG, BOSATT I OSLO, SOM BEHÖVER DETTA FÖR ATT KLARA AV MIN VARDAG? DET ÄR TROTS ALLT OLAGLIGT. Tänk om något skulle hända?! I Usa finns det medicinsk cannabis som häjlper de i nöd. Vad med oss här i Norden?

Kvinne, 26 år fra Oslo
Slik du beskriver din helsetilstand/situasjon finnes det nok ingen lovlige alterntiver til cannabis du kan bruke som vil gi samme effekt. Du skriver at du har forsøkt å holde deg unna cannabis over tid samtidig som du har fokusert på trening og kosthold uten at det har gitt noen gode resultater. Hva om du skriver ned alt du spiser i løpet av en normal dag når du røyker, og så forsøker å få i deg samme mengde daglig i en periode du ikke røyker? Da vil jo ditt totale næringsinntak bli det samme, og du skal i teorien ikke gå ned i vekt (med mindre du øker aktivitetsnivået ditt). Et annet alternativ er å kontakte ernæringsfysiolog og/eller treningsveileder. Da kan du få hjelp til å sette opp et prgram som er tilpasset deg og dine mål, samt oppfølging over tid. Det er mange som har fått god hjelp av slike programmer.
Du nevner bruken av medisinsk cannabis i USA. Begrepet «medisinsk bruk» kan egentlig benyttes om alt som brukes for å oppnå en (subjektiv) opplevelse av bedring i en tilstand. Eksempler på dette er å bruke sjokolade som medisin ved PMS og cognac ved forkjølelse. Noe helt annet er bruk av legemidler. I motsetning til medisiner er legemidler underlagt strenge kontroller og tester som gjør det mulig å kunne si noe sikkert om virkeområde og bivirkninger. I den siste tiden har det vært en del fokus på bruk av cannabis i legemidler. Her dreier det seg om at kjemisk fremstilt THC (virkemiddelet i cannabis) brukes i godkjente legemidler som bl.a gis til personer med MS. Denne typen legemidler er nå lovlig i Norge og grunnen til det er at mye og grundig forskning har dokumentert en positiv effekt av dette legemiddelet for denne pasientgruppen. Her er den positive effekten så sterk at den oppveier mot de evntuelle negative bivirkningene som kan oppstå. Sånn sett er cannabis som legemiddel også tilgjengelig i Norden, men kun for de som er så syke at ingenting annet hjelper i like stor grad.