Alkoholproblemer

alkohol bildeJeg føler jeg har et stort problem med alkohol. Og begynner å føle meg verdiløs og har ikke noe mål i livet. Jeg kan la være å drikke lenge, og kan godt bare ta noen glass vin. Men når jeg flyttet til Spania for 1 år siden, begynte jeg å drikke mye mer, hver gang jeg gikk ut på byn, ble jeg altid så full at jeg ikke har kontroll over meg selv, har blitt sexuelt uttnyttet mange ganger, og etter jeg har blitt det så mye, bryr jeg meg ikke lenger om jeg har sex på byn, føler jeg også har det for at jeg fortjener det for måten jeg oppfører meg når jeg er så full, og har hatt blackout mange ganger, og fått høre ting jeg ikke viste var mulig at jeg kunne gjøre. Nå bor jeg i Norge igjen, siden jeg viste det ikke var bra for meg å bo der nede, selv om jeg har hatt det kjempe gøy flere ganger, så føler jeg alltid ett slags press på at jeg ikke må drikke for mye, sprit tåler jeg ikke, men alikavell når jeg begynner å drikke litt, så tar jeg gjerne en shot, og da føler jeg at jeg risker egentlig livet mitt, men jeg vet ikke hva jeg tenker når jeg er full. Nå har jeg vært en uke på ferie i Spania, der jeg bodde. Har mange venner der nede osv. og jeg drakk hver dag i en uke, noen ganger mere enn andre.
Og hadde sex, angrer på alt, og vet jeg ikke er den slags person. Når jeg kom flyttet til Spania, da var jeg 18, og da hadde jeg aldri hatt sex. Og nå føler jeg mange der nede kaller meg hore osv. Og jeg tror på det selv, selv om jeg vet om jeg aldri hadde drukket meg så sanseløs hadde det aldri skjedd. Og nå vet jeg virkelig ikke hva jeg føler og hvem jeg er lenger, føler meg ødelagt og mislykket, og føler jeg trenger hjelp, men greier ikke å si det til pappa eller noen andre, kun bestevenninen min som vet det..Fikk sterk fyllaangst i går på flyet, og føler jeg sliter veldig mye pykisk, og jeg kan godt være gravid også nå, og kjønnssykdommer. Kan så vidt se meg selv i speilet. Vil ikke jobbe, ikke noe.. eneste jeg føler meg bra nå, er når jeg er ute på byn full, og danser. Men ikke når blackouten kommer siden da føler jeg masse folk utnyttre det, og jeg forandrer helt personlighet.. Vennene mine ville aldri trodd på dette om jeg fortalte det, og bestevenneinen min sa hun aldri hadde sett meg før sånn.. Føler bare jeg har så mye problemer, og greier ikke å gjøre noe for jeg har fått det vekk. Jeg vet om jeg sier dette til foreldrene mine kommer de til å bli så redde, og pappa stresser masse pga han er så redd for meg, og han tror ingenting har skjedd.. Har blitt voldtatt uten at jeg husker det selv. Og jeg er blitt veldig flink til å stenge ting ute, om det er noe som skjedde, sånn at jeg ikke husker det.. Lurer på om kroppen mitt rett og slett ikke tåler alkohol, og det er kun når jeg er drita ting skjer, og det er veldig ofte. Jeg lurer på om jeg må til psyolog eller om jeg er syk..Og jeg vill høre fra en voksen person om hva jeg burde gjøre.

Kvinne, 20 år fra Hordaland
Vi skjønner at dette er vanskelig for deg og at du er bekymret. Du forteller at føler du har et problem med alkohol og at du mister heminger når du er full, at du blir utsatt for ting du ikke ønsker og at du gjør ting du egentlig ikke ønsker å gjøre når du er full. Det at folk mister hemninger i fylla er nok ikke uvanlig, og noen ganger kan alvorlige ting skje. Først vil vi si at det ikke er din feil at du blir utsatt for overgrep selv om du er full når overgrepene skjer. Det er heller ikke ok at folk kaller deg hore fordi du har sex i fylla. Det er din kropp og du bestemmer over den, enten du bestemmer deg for å ha sex eller om du bestemmer deg for å si nei. Vi synes det er synd at du tenker at du fortjener å bli behandlet dårlig, ingen fortjener det, uansett hvor full man er.
Når det er sagt er det nok dessverre slik at man kan råke utfor situasjoner som kanskje ikke ville skjedd om man ikke hadde vært full. Det finnes mennesker som utnytter at man er i en sårbar situasjon der man ikke klarer å ta vare på seg selv eller klarer å ta veloverveide valg. På samme måte som det hender at man tar dårlige valg i fylla som man angrer på dagen etter. Derfor er det lurt å ikke drikke så mye at man mister kontrollen helt.
Om du tåler alkohol eller ikke, er vanskelig for oss å ta stilling til. Hvor mye alkohol man kan drikke før man blir «drita» eller får blackouts, varierer fra person til person, dagsform og så videre. Særlig kan tempoet promillen din stiger i ha betydning for hvor full du blir og om du får blackout. Jo fortere promillen stiger, jo større sjanse er det for at du mister kontroll og hukommelse. Shotting er derfor ingen bra måte å drikke på hvis du vil unngå dette.
Du er selv inne på at du drikker deg full og også drikker sprit (shotter) selv når du vet at dette kan risikere at du tar dårlige valg og gjør ting du vil angre på. Slik det høres ut for oss er det nok ikke alkoholavhengighet du sliter med, men heller det at du drikker for mye når du drikker slik at vonde ting skjer og vonde tanker oppstår i ettertid. Det kan virke som om du har utviklet et mønster der du drikker for mye i forhold til hva du egentlig ønsker når du drikker. Kanskje du bør vurdere om du ønsker å fortsette å drikke, da det skjer så mye negativt når du drikker. Om du fortsatt ønsker å drikke av og til, kan det være lurt å planlegge litt i forkant av festen. Det kan for eksempel være lurt å tenke over hvor mye du ønsker å drikke før du begynner å drikke, og også å kanskje droppe spriten, som du selv sier du ikke tåler. Mange opplever at såkalte blackouts kommer fortere med sprit. Kanskje du har en venn du kan alliere deg med slik at dere kan passe på hverandre og se til at du/dere ikke drikker så mye? Til syvende og sist er det likevel kun du som har ansvar for å sørge for at du ikke drikker for mye.
Det kan også virke som om du har gått inn i en vond tankespiral om at du ikke er nok verdt og at ting er vanskelig. Det er vanskelig for oss å vite om dette skyldes alkoholbruken din eller ikke, men det kan absolutt være en av årsakene til at du har det vondt.
Om du ikke ønsker å snakke med foreldrene dine om dette, må du ikke det. Du er myndig og bestemmer selv dette. Men ut i fra det du skriver høres det ut for oss som om du kunne hatt godt av å ha noen å snakke med om de vonde tankene dine. På helsestasjon for ungdom jobber det flinke folk som er vant til å snakke med ungdom og unge voksne om all slags problemer. Du kan finne din nærmeste helsestasjon for ungdom her. Du kan også ringe oss på 08588 hver dag mellom 11-19 (onsdager mellom 10-21), eller chatte med oss på hverdager mellom 14-17. Om du er bekymret for helsen din i forhold til graviditet eller kjønnssykdommer, foreslår vi at du bestiller deg en legetime. Legen har taushetsplikt og det er også gratis og sjekke seg for kjønnssykdommer.