Alkohol i urinprøve

olflaske2Jeg inntok 8 0,33 flasker med øl fra 19.30 -01.30 på torsdag. Vil dette slå ut på en prøve søndag kveld el mandag morgen? Og hjelper det å drikke masse sitronvann for å rense leveren?

Kvinne, 32 år fra Buskerud
Ja, dette vil høyst sannsynlig slå ut på en urinprøve hvis de tester etylglukuronid (EtG) og etylsulfat (EtS) – som er omdanningsprodukter av etanol (alkohol), med lang påvisningstid i urin. Hvor lenge disse kan påvises i urin avhenger av hvor mye etanol som er inntatt:
• Etter inntak av 0,25 g etanol per kg kroppsvekt (tilsvarer et inntak på ca. 1-2 alkoholenheter) kan de påvises i inntil 24 timer
• Etter inntak av 0,50 g etanol per kg kroppsvekt (tilsvarer et inntak på ca. 3-4 alkoholenheter) kan de påvises i inntil 48 timer
• Etter omfattende alkoholinntak kan de påvises i inntil 120 timer (5 døgn). Her kan du lese mer om slike tester.
Hvis det er snakk om blodprøve, vil det ikke slå ut. Å drikke sitron for å rense leveren vil ha marginal innvirkning på resultatet.