Akohol

alkohol bildeHei. jeg drikker alkohol nesten daglig. lurer på om det finnes en klinikk eller rehabiliterings senter for sånt i midt norge? fastlegen sa at det var bare å slutte å drikke, så løste problemet seg :/

Mann, 30 år fra Sør-Trøndelag
Du finner en oversikt over behandlingssteder som har avtale med det regionale helseforetak (f.eks. Helse Midt-Norge) på sidene til Fritt sykehusvalg. Der kan du søke på ulike typer rusproblematikk og ulike steder. Under «sykdom/behandling» velger du «rus og avhengighet», og under «behandling» velger du Alkohol. Under «region» velger du «Helse Midt-Norge». Du vil da få opp en oversikt over hele behandlingstilbudet i din region. Se under overskriften «døgn langtid». Om du trykker på selve overskriften, vil du få listen sortert etter ventetid (kortest til lengst). På nettsidene finner du også en oversikt over ventetider og en pasientrådgivertelefon du kan spørre til råds om kvalitetsmarkører og rettigheter osv.
Du trenger en henvisning fra lege eller fra en ruskonsulent fra NAV for å søkes inn til de ulike stedene. Hvis legen din ikke tar deg og problemet ditt på alvor, kan du skifte fastlege. Dette kan du gjøre på https://tjenester.nav.no/minfastlege/innbygger/visloginside.do. Du kan også ringe fastlegetelefonen på 810 59 500.