Alkohol

alkohol bildeJeg har et alkoholproblem, og drikker hver eneste dag. Jeg har hatt få dager der jeg har vært edru i løpet av flere mnd. Jeg føler det hjelper å drikke, fordi jeg føler meg bedre og gladere. Jeg vil snakke med noen, men jeg vet ikke hvor jeg kan gå. Jeg har ikke noe lyst til å snakke med legen om dette.

Kvinne, 18 år fra Rogaland
Effekten av alkohol er først og fremst sløvende og det demper sentralnervesystemet, men ved lavt inntak har det en oppkvikkende effekt. Dette kan føre til at et moderat inntak gjør at man føler seg glad, mer avslappet og at det føles som om problemer forsvinner. Men så har det seg slik at det er betydelige helserisikoer knyttet til det å drikke alkohol ofte og over lang tid, noe som vil gjøre at følelsen av å være glad kan erstattes med følelser som håpløshet og depresjon. Det er derfor flott at du ønsker å ta tak i problemet ditt og ønsker hjelp!
Det er flere enn legen du kan snakke med om problemet ditt. Om du går på skolen kan du ta kontakt med helsesøster. Du kan også snakke med helsestasjon for ungdom. For å finne din nærmeste helsestasjon for ungdom kan du se her. De har taushetsplikt og kan snakke med deg om det du sliter med og eventuelt hjelpe deg å finne rett hjelp til deg videre. Du er også velkommen til å ringe oss på RUStelefonen 08588. Vi er åpent hver dag mellom 11-19 (onsdager 10-21), og for chat hverdager mellom 14-17.