Alkohol

keyHei, jeg er så fortvilet over min samboer. Han jobber på havet, og klarer helt fint å være uten alkohol de 4 ukene han er på havet, men når han kommer hjem, så drikker han stortsett hele tiden, og det er i smug…..rusa daglig….Finner oftr sprit(som jeg tar), har snakka med han utallige ganger med han om, men nekter for at han har problemer, men likevel kjøper han sprit å gjemmer, han er verdens snilleste mann i edru tilstand, og er veldig glad i han, men nå har grensen nådd meg!!! konfronterer han stadig , men nekter hele tiden på at han ikke er misbruker, men har hatt det slik nå i 2 hele år, og må tenke på meg sjøl og min omgivelse… hva skal jeg gjøre? er frustrert og skjemmes av han direkte…..Har prøvd å hjelpe han , men han nekter hele tiden…tenk sånn har jeg det når han er hjemme i de 4 uken han haar fri… er dette rett? takknemlog for svar fra dere…Hilsen ei fortvilt bærte…

Mann, 54 år fra Troms
Det høres ikke ut som en bra situasjon for deg. Vi tenker at dere kanskje burde ha en samtale om hva slags forhold det er akseptabelt å ha til alkohol i samlivet. I noen tilfeller opplever par at de kan få mye igjen for å snakke om vanskelige ting i forholdet sammen med en nøytral tredjeperson. Det er en mulighet dere også kan vurdere om dere ønsker. Det kunne for eksempel være et familievernkontor. Dere finner en liste over slike kontorer her.
Hvis dette er noe han overhodet ikke er villig til å snakke om eller endre, tenker vi det mest nærliggende er å snu fokuset vekk fra ham og stille seg selv spørsmål som «hva kan jeg akseptere i vårt forhold?», «hvordan vil jeg ha det i livet mitt?», «er det verdt det?». Du kan også henvende deg til et familievernkontor alene og drøfte dette med dem. Du kan også kontakte Veiledningssenter for pårørende i Nord Norge på telefon: 78440810.