Bruker han amfetamin?

Hei. Jeg er usikker på om kjæresten min bruker amfetamin eller ikke. Han har brukt det tidligere, men sier at han ikke gjør det nå. Greia er at han har noen perioder inni mellom (2-3 dager) hvor han sover svært lite eller ingenting og spiser lite. I denne perioden har jeg ikke lagt merke til noe spesielt rastløshet eller pratsomhet, men økt sexlyst. Han er ikke sløv, men tripper liksom heller ikke. Tygger en god del tyggis – noe som kan tyde på munntørrhet. Etter denne perioden sover og spiser han mye. Gjerne 18 timer søvn. Sover ikke spesielt urolig, men kan prate i søvne. Han kan være våken om han må på jobb eller noe, men sover om han får muligheten, og står opp kun for å spise. Sexlysten hans forsvinner også. Etter noen dager, så blir han «normal» en god stund før den våkne perioden kommer igjen. Bruker han amfetamin? Hvilke tegn/symptomer skal jeg se etter bortsett fra det jeg allerede har observert for å avkrefte/bekrefte mistanken min?

Kvinne, 27 år fra Akershus
Det er vanskelig å fastslå bruk av amfetamin dersom han ikke frivillig innrømmer dette. Symptomene du snakker om tyder på bruk, men det kan også være andre faktorer som gjør at han oppfører seg slik. Siden han har en historikk med amfetaminbruk forstår vi  din bekymring.
Du kan lese om amfetaminbruk og symptomer i vår brosjyre. Du kan også lese fakta om amfetamin på siden til folkehelseinstituttet.
Du er velkommen til å ringe oss i Rustelefonen på 08588 om du ønsker å snakke med en veileder.  Du kan også chatte med oss på hverdager mellom 14-17.