Cannabis og forsvaret

Hei. Har røyka hasj 2 ganger på samme dagen, og lurer på om dette vil kunne oppdages når jeg skal inn i militæret om 2-3 uker? Forutsett at jeg ikke røyker mer.

Mann, 19 år fra Østfold
Cannabis kan vanligvis spores i urinen ca. 3-7 dager om du har røkt det kun en dag. Dette betyr ikke at du er påvirket av cannabisen i en hel uke, men fordi virkestoffet i cannabis (THC) er fettløselig vil det binde seg til fettvevet i kroppen din og sakte frigjøres. Hvor lenge virkestoffet sitter i kroppen er avhengig av mengden man får i seg og hvor hyppig man har inntatt det. Det er individuelt hvor lenge det er sporbart, men muligheten for at det er sporbart etter 2-3 uker er svært liten.
I tillegg kan det være greit å informere deg om forsvarets mulighet til å ta hårprøver av deg. Cannabis kan spores i håret du hadde da du inntok stoffet, (både i selve håret og i hårsekken). På Folkehelseinstituttet sine sider kan du lese om testing i forsvaret. Som du ser er det vanligst med urinprøver.