Problemer med å slutte med hasj

hasjJeg er ei jente på 17 år som har blitt hekta på og røyke hasj. Jeg røyker fra 1 og opp til 4 ganger om dagen hverdag og det begynner å bli vanskelig og balansere livet mitt. Jeg prøver og slutte, og har satt opp mange datoer der jeg skal slutte helt, men klarer aldri og gjennomføre det. Er det mulig og bli sendt vekk på avrusning?

Jente, 17 år fra Vest-Agder.
Siden du har forsøkt å slutte på egenhånd uten å få det til vil vi anbefale deg å kontakte helsestasjon for ungdom eller lege for å bli henvist til et passende tiltak. Flere kommuner tilbyr hasjavvenningskurs for ungdom. Ta kontakt med din kommune/utekontakten for å informasjon om lokale tilbud.
Psykiatrisk ungdomsteam (PUT) og andre ruspoliklinikker gir poliklinisk oppfølging av ungdom med rusproblemer. De tilbyr behandling på dagtid uten at du er innlagt, og det dreier seg stort sett om samtaleterapi. Du kan gå inn på frittsykehusvalg.no sine sider for å se om det er et behandlingstilbud i nærheten av der du bor. Under «sykdom/behandling» velger du «rus og avhengighet», og under «behandling» velger du narkotika. Under «region» velger du «Helse Sør-øst», som er din helseregion. Du vil da få opp en oversikt over hele behandlingstilbudet i din region. Se under overskriften «Poliklinisk». Om du trykker på selve overskriften, vil du få listen sortert etter ventetid (kortest til lengst), mens trykker du på «Sted», vil du få listen sortert etter hvor tilbudet befinner seg.
Det finnes selvhjelpskurs på nett hvis det er noe du vil se nærmere på. Du kan også få verdifulle tips i hasjguiden.
Du er velkommen til å ringe oss i Rustelefonen på 08588 om du ønsker å snakke med en veileder om dine problemer, eller ønsker mer informasjon om ulike hjelpetiltak. Du kan også chatte med oss på hverdager mellom 14-17.