MDMA Spørsmål

ecstasyHei! Har litt spørsmål angående MDMA nedtur. Har virkelig ikke skjønt hva helt det er! En venn av meg forklarer at han aldri tar MDMA igjen siden han har hatt MDMA nedtur som var helt forferdelig og varte i 3 timer. Er det helt tilfelidg at man får MDMA nedtur etter en MDMA rus? Eller er vennen min rett og slett disponert til og få MDMA nedtur? Han røyker veldig mye hasj på fritiden og tar kokain i blandt i helgene. Jeg bruker personelig nesten aldri rusmiddler. Drar kun på fylla annenvær helg og slikt! Personelig har jeg prøvd XTC/MDMA ved 4 – 5 annledninger og jeg har ALDRI opplevd noe MDMA nedtur på 3 timer! Eneste gangen jeg har hatt nedtur, var gang nummer 2 jeg prøvde Extasy.
Da inneholdt pillen min noe som fikk meg til å føle redsel og abbstinenser i dagene etter. Jeg er overbevist om at ikke bare var MDMA i hvert fall! Har ikke mengden MDMA man har tatt ganske mye og si får hvor ille MDMA – nedturen blir? Og har det ikke mye og si hvordan man kjenner seg psykist før man tar MDMA får hvordan MDMA bivirkningene blir? Hører om folk som sier mengde for eksempel MDMA eller Amfettamin ikke har noe og si med tanke på nedtur… Er det virkelig mulig å gjøre 1 kapsel på 100 mg MDMA dobbelt så kraftig som den egentlig er? Har hørt om noen historier i utlandet hvor Extasy piller har vært 3 ganger sterkere! Håper da virkelig ikke man kan gjøre noe sånt med 100 mg MDMA? Det er noe jeg er drit redd får, viss jeg skal ta MDMA igjen! Såe, ved en annledning kan være nesten uten bivirkninger? Og ved en annen annledning kan PLUTSELIG nedturen komme?! Det med MDMA nedtur skremmer meg! Men er det virkelig mulig å oppleve en forferdelig nedtur etter 100 milligram MDMA om man følger følgende kriterier før man tar MDMA: * Er frisk og opplagt * Unngår alkohol og andre dop samme kveld * Drikker moderate mengder vann * Bruker det MAX 2 – 3 ganger i året med MINST 6 ukers mellomrom og alt det der? Sist gang jeg tok MDMA var 2 Februar i år. Ville da tror at det er ganskee lenge siden? En vanlig brukerdose MDMA sammenlignet med en person som drikker så mye alkohol at han blir fylle syk dagen etter: Er ikke dette ommtrent like skadelig? Ville da tro at MDMA kanskje er mindre skadelig når det kommer til en vanlig brukerdose sammenlignet med en hard kveld på fylla? Men forstår det uansett som at MDMA gjør en person mye mer depprimert enn en person som drikker alkohol! Forstår at man i all hovedsak rissikerer og bli mye mer depprimert og sliten dersom man bruker MDMA, i forrhold til alkohol? Opplevde at livet plutselig kjentes fulstendig meningsløst ut et par sekunder, mens jeg var ruset på MDMA sist gang. Var dette bare en kort MDMA-nedtur?! Et par sekunder senere begynte jeg å smile igjen som man gjør på MDMA. Men ikke så mye mer skjedde, annet enn at jeg ble sosial og åpnet meg… Jeg fikk heller ingen nedtur i dagene etter. Men var dette en kortvarig MDMA nedtur på et par sekunder? Eller er det vanlig at slikt skjer, mens man er på MDMA, at man kan få humørsvingninger? Det varte bare noen sekunder, men synes det var ganske sprøtt at det skjedde. Kan det være fordi jeg var trøtt i sammsvar med at jeg hadde inntatt alkohol samme kveld at dette skjedde? Synes det med MDMA nedtur høres skummelt og ganske merkelig ut! Har veldig lyst til å prøve MDMA igjen, men jeg er drit redd får hva den MDMA nedturen han vennen min snakket om! Har ikke lyst til å havne i noe sort hull, synes det høres forferdlig skummelt ut! Men så har jeg i tilleg så UTROLIG lyst til å prøve det. Synes det blir kjederlig å dra på fylla i helgene og vil variere som alle de andre 4 – 5 gangene jeg har prøvd MDMA/XTC. Kan det være at folk som sliter psykiskt vil lettere få MDMA nedtur? Risikerer jeg bare å kjenne meg lettere depprimert etter og ha tatt MDMA neste gang? Viss jeg får en MDMA nedtur som varer i 3 timer: Har jeg da mulighet til og flykte vekk fra nedturen med alkohol? Eller er det bare lettere depprimert jeg vil kjenne meg? Planen min går ut på å vente med fylla, viss jeg får noe MDMA nedtur, så jeg kan drikke meg ut av nedturen. Han vennen min som har hatt MDMA nedtur sier han tok kokain og fikk opptur etter dette, men er kritisk til å avreagere med kokain siden jeg hører det gir avhengighet. Ville da tro at jeg får opptur om jeg også drikker alkohol under en MDMA nedtur? Eller vil det overhode ikke hjelpe? Tenker ikke hovedsakelig at alkohol løser problemer, men heller en taktikk får å kunne lande trygt etter nedtur på noe rusmiddel. Kanskje det er praktisk og ta kokain under en MDMA nedtur, får så å drikke seg vekk fra kokain avhengigheten etterpå? Hvorfor sies det at hjerterytmen øker når man tar MDMA? Skjer ikke slikt KUN ved høye doser? Jeg opplevde ikke at hjerte mitt banket fortere verken før eller etter jeg hadde tatt MDMA de siste 3 gangene jeg prøvde det, da jeg fikk virkning. Men jeg opplevde hjerterytme forstyrrelser, paranoya, søvnvansker og abbstinenser som følge av KUN av en halv blå extasy pille jeg svelgte får 2 år siden. Nekter å tro det bare var MDMA, eller hva? Om jeg finner på og ta MDMA igjen, vil jeg * Sørge får å være frisk og opplagt før jeg begynner * Drikke moderate mengder vann * Ikke drikke alkohol samme kveld! Veier ca 80 kg. Ville da tro at 100 mg MDMA er en god brukerdose da? Og finnes det noe sted i Oslo jeg kan gå til, får å sjekke at ingen har dryppet LSD i MDMA’en min eller noen andre stygge stoffer? Kan jeg gå til legen med MDMA krystallene/pulveret, så de kan sjekke at det er trygt å putte det i kroppen? Har også hatt at et mareritt om at noen puttet LSD i MDMA’en min. Er det vanlig at dop dealere drypper syre på MDMA krystaller? Viss det er tilfellet er jeg drit redd får og ta MDMA. Men har sinsykt lyst til det! Har lyst til og ta MDMA i sommer, kanskje allerede til helgen. Og 1 gang før 2013 er over på et rave party! = D

Mann, 23 år fra Oslo
Mange av de spørsmålene du stiller finnes det ikke noe fasitsvar på, og vi kan bare gi generelle svar på dem. For eksempel å forutse nøyaktig hvilken virkning du vil få ved MDMA-bruk er umulig. Å sammenlikne rusmidler ut i fra «farlighet» er også vanskelig, for det kommer an på hvilke kriterier du legger til grunn (altså, hva legger du i ordet «farlig»?). Vi ønsker heller ikke å anbefale deg et rusmiddel fremfor et annet, eller rusmidler mot nedtur.
Det er ikke helt tilfeldig om man får nedtur etter en MDMA-rus. Noen er, som du sier, disponert for psykiske lidelser og de er mer utsatte enn andre. Ja, folk som sliter psykisk vil lettere få MDMA-nedtur. Mengden MDMA man har tatt teller selvsagt. Hva slags form man er i når man tar det har betydning (for eksempel: Er du blid og glad? Uthvilt? Har du spist godt?).
MDMA er både sentralstimulerende og hallusinogent. Ved bruk av slike stoffer er det ikke uvanlig at humøret og opplevelsen svinger opp og ned – det er vanlig med små opp- og nedturer under rusen. Du sier for eksempel at du opplevde at livet plutselig kjentes fullstendig meningsløst ut et par sekunder, mens du var ruset på MDMA sist gang. Vi vil ikke kalle det en kort MDMA-nedtur, men mer en svingning i rusen. Nedturen kommer først senere.
VIRKNINGEN KAN DELES INN I TRE ULIKE FASER:
OPPTUREN
Denne fasen varer vanligvis 5-10 minutter, og kan være en tøff opplevelse. Kroppstemperaturen og hjerterytmen øker, og dette kan gir en varm følelse. Pupillene blir store, og man kan få problemer med å fokusere. Det kan også oppstå en periode med forvirring som virker skremmende, og mange får panikk på dette stadiet. Noen opplever kvalme og brekninger.
TUREN
Rusen varer som oftest 4-8 timer. Man kan føle seg våken og opplagt, eller full av energi og interessert i folk og verden rundt seg. Sansene føles skjerpet, og det oppleves positivt. Men også her er det humør- og følelses-svingninger.
NEDTUREN
Nedturen kan vare i timer eller skje raskt. Man føler seg sliten og deprimert. Fordi man tømmer kroppens energilagre vil man kjenne seg fysisk utmattet når effekten av stoffet avtar.
Som du ser over, er det vanlig å kjenne seg deprimert etter og ha tatt MDMA. Hvordan dette vil oppleves for deg neste gang er umulig å svare på.
Hjerterytmen øker når man tar MDMA, og den øker selvsagt mer jo mer MDMA man tar.
Det er ikke uvanlig at folk bruker noe for å flykte vekk fra nedturen, men vi kan ikke anbefale deg ett rusmiddel for å bøte på skadene fra et annet.
Det finnes ikke noe sted i Oslo du kan gå til for å sjekke at ingen har dryppet LSD i MDMA’en din. Det er offentlige laboratorier som har slikt utstyr, og de analyserer ikke for privatpersoner, men som oftest for politi- og tollvesen. Legen din har heller ingen mulighet til å finne det ut.
Til slutt: Vi skal ikke fortelle deg hva du skal putte i deg og ikke. Men vi tenker det er greit å være klar over at all bruk av rusmidler har omkostninger – enten det nå er det ene eller det andre stoffet. Bruk av rusmidler innebærer også at man tar risiko. Når det gjelder illegale stoffer er denne risikoen større, for man vet ikke nøyaktig hva det er man får. Du vet ikke om det er LSD på MDMA’en akkurat som man ikke vet om smuglersprit egentlig er metanol.
Vi anbefaler deg å være forsiktig i omgang med rusmidler generelt, og særlig med tanke på potente stoffer som MDMA. Det er bedre å angre på at man tok for lite enn å angre på at man tok for mye. Det har jo din venn opplevd på kroppen.
Her er vår Brosjyre om ecstasy som inneholder informasjon, veiledning og råd om hva man bør passe på hvis det er fare for fysisk og psykisk helse.