Marijuana i urinen

cannabisHei.28 juli var jeg på fest, og tok da desverre et trekk marijuana. Det var ikke mye, bare et lite trekk. Det eneste jeg merket var at jeg ble litt svimmel, men mest av alt så ble jeg redd for jeg er sterkt imot narkotika. Problemet er at jeg skal inn i militæret 5. august. Som jeg skrev over, jeg tok et veldig lite trekk. Hvor lenge kan dette spores tilbake? Hilsen nervøs gutt

Mann, 19 år fra Nord-Trøndelag
Cannabis kan vanligvis spores i urinen ca. 3-7 dager om du har røkt det kun en dag. Dette betyr ikke at du er påvirket av cannabisen i en hel uke, men fordi virkestoffet i cannabis (THC) er fettløselig vil det binde seg til fettvevet i kroppen din og sakte frigjøres. Hvor lenge virkestoffet sitter i kroppen er avhengig av mengden man får i seg, hvor hyppig man har inntatt det og individuelle forhold kan også virke inn. Det er lite sannsynlig at du vil teste positivt på en urinprøve etter 8 dager.
I tillegg kan det være greit å informere deg om forsvarets mulighet til å ta hårprøver av deg. Cannabis kan spores i håret du hadde da du inntok stoffet, (både i selve håret og i hårsekken). På Folkehelseinstituttet sine sider kan du lese om testing i forsvaret. Som du ser er det vanligst med urinprøver.