Kodein abstinensa

Hei. Jeg ble avhengig av Paralgin Forte og har tatt det daglig i flere år pga smerte. Jeg tok siste PF for 11 dager siden og har slitt veldig med abstinensa. Det verste har vært angsten og paranoiaen. Var fin på dag 7,8 og 9 men så kom det tilbake. Er det normalt at det kommer og går etter så lang tid eller er det å forvente?. Jeg har ingen sug etter tabeletter så det er ingen problem. Men angste er så ille at jeg har vanskeligheter å komme meg gjennom dagen alene med 3 barn. Hvor lenge kan man vente at det vil vare.

Kvinne, 28 år fra Troms
De abstinensene du beskriver synes å være av psykisk karakter, og det er ofte disse som er tøffest å håndtere. De fysiske abstinensene (kramper, svette diare osv) går som regel over i løpet av noen døgn mens de psykiske som f.eks rastløshet, angst og depresjon kan sitte i lenger. Akkurat hvor lenge er veldig individuelt, men det er nok ikke uvanlig at det kommer og går litt, særlig de første ukene. Vi anbefaler deg å kontakte lege dersom plagene dine ikke blir bedre. Lege kan gi råd om hvordan du best kan takle angst, eventuelt foreskrive medikamenter som kan hjelpe deg i den første vanskelige tiden. Det finnes mange effektive måter å behandle angst på, men det forutsetter som sagt at du sier fra til noen om at du trenger hjelp.