Hvor lenge ligger hasj i blodet/urinen?

cannabisHei! For rundt 2 uker siden tok jeg ett trekk av en joint. For 10 dager siden tok jeg også ett trekk av en joint. Jeg tok ett trekk av en joint for 1 uke siden også, og jeg lurer på hvor lenge dette vil ligge i blodet og i urinen min? Jeg er syk nå, og om 2 dager skal jeg til legen for å ta blodprøve for å se om jeg har blod- og/eller jernmangel. Jeg skal også ta en urinprøve for å se om jeg har urinveisinfeksjon. Vil legen min da se at jeg har røykt hasj?

Jente, 17 år fra Hordaland.
Det viktigste virkestoffet i cannabis, THC, kan som regel påvises i blodet i ca. et halvt døgn etter et enkeltinntak av en vanlig rusdose, og i urin i noen dager forutsatt at du bare har tatt ett trekk. Det lite sannsynlig at det vil vises cannabis på verken en blod- eller urinprøve hos deg, siden det er over en uke siden du har røkt sist. Det er dessuten slik at legen din ikke vil oppdage THC i en blod- eller urinprøve om han ikke leter spesielt etter dette stoffet. Legen din kan ikke teste for cannabis uten ditt samtykke.