Hjelpe en som ikke ønsker hjelp

Hei! Jeg er engasjert i barneverntjenesten for å følge opp en gutt på 21 år. Han har jeg fulgt siden han har vært 15 år. Når han ble 18 flyttet han til en av mine leiligheter, hvor jeg fulgte han tett opp. Det siste året var jeg i ferd med å løsne alle tøyler, men da startet rusen for alvor. Han inrømmer han ruser seg. Politiet har tatt han 4-5 ganger nå. Og armene er blå og gule etter sprøytestikk. Jeg har tilbudt privat psykolog iom han sier han ikke klarer å gå ut døra lenger, og gjentar seg selv hele tiden. «Det er et eller annet som ikke stemmer» har han gjenttt nå i 2 mnd. Han vil ikke ha hjelp. Og tiltaket med meg er frivillig fra hans side. Han er så dårlig nå at jeg kunne ønske han ble lagt inn. Hvordan kan man gå frem for å få til noe slik?

Mann, 21 år fra Østfold
Det å hjelpe noen som «ikke ønsker hjelp» er svært vanskelig. Det finnes noen tiltak som kan være aktuelle for ham, men det er viktig at han også har en egen motivasjon for å bli rusfri.
Psykiatrisk ungdomsteam (PUT) og andre ruspoliklinikker gir poliklinisk oppfølging av ungdom med rusproblemer. De tilbyr behandling på dagtid uten at du er innlagt, og det dreier seg stort sett om samtaleterapi. Du kan gå inn på Frittsykehusvalg.no sine sider for å se om det er et behandlingstilbud i nærheten av der han bor. Lege (gjerne fastlege) eller ruskonsulent på NAV kan henvise personer til behandling.
For å få en person innlagt mot hans eller hennes vilje må en lege vurdere personen til å være ute av stand til å ta vare på seg selv. Personen skal bli vurdert som en fare for seg selv og/eller for andre. Dette skjer noen ganger ved rusmiddelbruk, ofte i kombinasjon med at personen har en psykisk lidelse, har forsøkt å ta sitt eget liv eller har opptrådt truende.
Du er velkommen til å ringe oss i RUStelefonen på 08588, om du ønsker å snakke med en veileder, eller ønsker mer informasjon om ulike hjelpetiltak. Du kan også chatte med oss på hverdager mellom kl. 14-17.