Har sluttet å ruse meg

Hei! Jeg brukte veldig mye hasj, va cirka konstant stein i 1 år i strekk og brukte mye amfetamin, hyppera, valium og noe som sku gjøre noe med hemningan dine i helgene. Har også prøvd mdma, lsd, fleinsopp, kokain, og sikkert flere stoffer som jeg ikke kommer på. Vært rusfri nu i 1 år, og tror jeg sliter med angst. Er aldri med folk mere. Tør bare å snakke med folk hver gang jeg er full. Kunne hadd kjæreste nu hvis det ikke hadde vært for at jeg er for redd rett og slett. Akkurat som man går rundt med konstant noia for ting. Hva kan jeg gjøre? Har ikke særlig lyst å besøke psykriater osv heller.

Mann, 21 år fra Finnmark.
Så flott at du har vært rusfri et år, det er godt gjort! Dessverre er det ikke uvanlig å oppleve angst etter perioder med mye rus. Dette er særlig tilfelle hos personer som allerede før rusmiddelbruk har opplevd episoder med angst og/eller depresjon. En årsak til angsten kan være at hjernen din har blitt vant til å fungere med rusmidler, og at den trenger tid til å lære seg å fungere normalt igjen uten rusmidler. En annen årsak kan være at rusbruken har dekket over en angstlidelse som kanksje har vært tilstede hele tiden. Uansett årsak forstår vi godt at det er ubehagelig for deg.
Hos noen kan angst sakte men sikkert gå over av seg selv etterhvert som hjernen igjen blir vant til å fungere uten rusmidler. Det er mange som føler at de trenger hjelp når det står på som verst. Hvis du ikke vil snakke med psykolog eller søke hjelp i regi av offentlig helsevesen kan du kanskje forsøke å snakke med en venn eller et familiemedlem? Fortell at du sliter med angst og spør om du kan ta kontakt ved behov. Kanskje kan dere ha noen faste aktiviteter som dere gjør sammen slik at du etterhvert venner deg til å omgås andre igjen? Et annet alternativ er å kontakte angstringen som kan gi verdifull informasjon og råd til selvhjelp. Hvis du ikke merker noen bedring kan det være lurt av deg å oppsøke lege. H*n kan hjelpe deg med å finne ut av hvordan du best kan takle angsten, evnt ved hjelp av medikamenter hvis andre ting ikke hjelper.