Har hun et alkoholproblem?

vinflaske og -glassHei, jeg lurer på om min mor har ett alkoholproblem. Hun drikker ikke hver dag, og kan helt sikkert klare seg mange dager uten alkohol hvis hun må, men jeg føler allikevel at hun benytter hver anledning. Og når hun først drikker så drikker hun og hun blir så full at hun ikke har kontroll. Vært nylig på ferie i to uker og der var hun så og si ikke edru en eneste dag. Drikker også på usosiale tidspunkt, våknet kl 05 og tok seg en øl. Da hadde hun allerede holdt på hele natta. Så fortsetter det sånn utover dagen, med en øl her og der. Noen dager var hun så full at hun snøvlet og ikke klarte å spise. Måtte også ha hjelp for å komme seg hjem. fikk halsbetennelse og måtte gå på antibiotika, fikk da beskjed om at hun ikke måtte drikke, men det måtte hun. Tidligere i år brakk hun håndleddet og måtte operere. dette var også i beruset tilstand. For noen uker siden var hun også full og brakk to fingre. hun har vært sykemeldt i 6 mnd og jeg lurer på om det har tippet litt over pga det. Jeg bor ikke hjemme lengre, så hun bor da alene. Veldig vanskelig for meg å vite hvor ofte dette pågår, men jeg hører det veldig godt på stemmen hennes både når hun drikker og dagen etter. For meg er dette ett vedlig sårt punkt da jeg har vært plaget av dette som liten også. At jeg var til stede når hun drakk og hun ble alltid så veldig full. Jeg gruer meg noen ganger til å komme fordi jeg ikke vet om hun har drukket dagen før. Jeg tør nesten ikke invitere hun med til min svigerfamilie, (som har et sunt forhold til alkohol) redd for at hun skal bli full. så fort jeg ser hun ta seg en øl eller bare se at hun har alkohol stående hjemme gjør meg rasende inni meg. For meg er altså dette er stort problem. Men har hun et alkoholproblem? Hva skal jeg gjøre?

Kvinne, 23 år fra Oslo
Ut fra din beskrivelse kan det virke som om din mor har et alkoholproblem. Det du kan gjøre er å snakke med henne om situasjonen, og motivere henne til å gjøre en endring. Det viktigste er at hun selv ønsker å endre situasjonen hun er i, og med støtte og hjelp kan dette bli enklere for henne.
Du vil finne den del tips om hvordan å snakke med en rusbruker i guiden Hvordan snakke med noen om deres cannabisproblem. Guiden henvender seg i utgangspunktet til pårørende av cannabisbrukere, men prinsippene kan lett overføres til andre typer rusproblemer.
For de som kun har moderate problemer kan siden Rushjelp.no være en start. På denne siden finner du/dere tester og selvhjelpsprogrammer som kan fullføres helt anonymt på internett.
Hvis hun ønsker å motta hjelp, trenger hun henvisning fra fastlege (eller ruskonsulent hos NAV). Om det blir aktuelt med behandling finner du/dere et oversikt over ulike behandlingstilbud og ventetider på frittsykehusvalg.no. Under «sykdom/behandling» velger du «rus og avhengighet», og under «behandling» velger du alkohol. Under «region» velger du «Helse Sør-øst», som er din helseregion (forusatt at din mor også bor i samme region). Du vil da få opp en oversikt over hele behandlingstilbudet i din region. Se under overskriften «Poliklinisk», eller «Døgn korttid». Om du trykker på selve overskriften, vil du få listen sortert etter ventetid (kortest til lengst), mens trykker du på «Sted», vil du få listen sortert etter hvor tilbudet befinner seg. I Oslo tilbyr f.eks. både Trasoppklinikken, Incognito Klinikk og A-senteret både poliklinisk oppfølging (samtaleterapi) og korttids døgnbehandling (innleggelse i gjennomsnittlig én måned).
Hvis din mor er aktiv i arbeidslivet er det også en mulighet å ta kontakt med Arbeidslivets kompetansesenter for rus- og avhengighetsproblematikk. Noen finner den støtten man trenger hos selvhjelpsgrupper som f.eks. Anonyme Alkoholikere, dette kan også fungere som et supplement til annen behandling.
Vi har stor forståelse for at du opplever situasjonen din som vanskelig. Det å være pårørende kan være krevende. Hvis du trenger å snakke med noen om din rolle som pårørende kan du kontakte veiledningssenteret for pårørende, al-anon eller du kan ringe oss hver dag mellom 11-19. Du kan også chatte med oss på hverdager mellom 14-17.