Foreldre og alkoholproblemer

Hei! Begge foreldrene mine har store alkoholproblemer, men de klarer vanligvis å holde seg i grei form.. Men drikker litt hver dag, helt til mamma da kommer i en nedtur da er hun full å brisen stort sett hele dagen i noen dager.. Å hun sliter litt med hjertebank sånn at hun noen ganger våkner på nettene å sier hun blir litt redd for hun føler hjertet hopper ut.. Hva kan det her være ett tegn på? Er det farlig? Er litt bekymret her…

Kvinne, 21 år fra Aust-Agder
Hjertebank kan være symptom på en rekke lidelser så det er vanskelig for oss å gjette på hva som forårsaker det hos din mor. Hvis du er bekymret kan du jo spørre moren din om hun vil oppsøke lege for en helsjekk. Hvis legen finner årsaken til hjertebanken kan h*n behandle moren din så hun føler seg bedre. Og hvis det viser seg at det ikke er noen fysisk årsak så slipper moren din (og du) mer bekymring på det feltet. Det å slippe bekymring for helsen kan av og til hjelpe mot hjertebank hvis denne er forårsaket av angst/nervøsitet (som ofte kan oppstå i forbindelse med alkoholbruk).
Hvis foreldrene dine ønsker hjelp til å redusere alkoholbruken sin kan også dette tas opp med lege som kan henvise videre i hjelpeapparatet. Det finnes også selvhjelpsprogram på nett de kan se på dersom de ikke ønsker å innvolvere lege.